söndag 26 februari 2012

Fint väder


Till sist och slutligen så kom Husan ihop igen denna morgon, det vankades isåkning i Spaboda och suget var stort. Har haft isär hela puffran vilket är nödvindigt vid växellådsarbete. Bytte selektor, två drev, lager i lådan, kolvbultsbussning, ringar och säkert något annat med i bara farten. Ni ska inte tro att den starta på första kicken, starta inte alls. Felsökning på börjades och allt det som har pillats med gicks igenom igen, vänsterbenet sa upp sig ett flertal gånger av kickandet, försökte till slut bogsera igång åbäket utan resultat. Gav upp en stund då klockan närmade sig tolv men började i min desperation kolla om det var skit i förgasaren vilket det ej var. Det var förövrigt ingenting i den, helt torr. Hade jag haft en spegel hade jag sett hur en idiot ser ut , svor lite och tankade i mer sås. Kickade mig trött igen utan resultat, var ingen idiot trots allt, plockade isär fuggen och upptäcker att flottörventilen har fastnat. Startar direkt. Det enda som inte hade plockats isär var karburatorn, fungerade utmärkt innan, tappade över två timmar på detta, sur och grinig lastas aset in i Fiaten och med kartutskrift i hand styrs den mäktiga grillen mot sjön Spaden. Kommer fram till en sjö som det sladdas med motorcyklar på och svänger in och lastar ur, visar sig vara en annan sjö en den eftersökta men då motorsport är det stora intresset i Kolsvatrakterna så körs det på isar överallt. Västra Skedvisjön visade sin vackraste sida med blankis och knixbana. Efter en stund var jag ensam kvar, lastade raskt in knarren och försökte hitta Spaboda. Lyckades inte med det men där jag slutligen vände bilen i skogen fanns det hundspår stora som nävar på vägen, säkerligen varg eller en sån däringa båtsmanhund med romtunna som sökte efter vilsna isåkare. Hittade hem till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar