måndag 27 februari 2012

Sifferonani

Det är inte så att jag har skitat ner någon av mina barns händer och sedan satt den största ventilen som hittats i våra lådor utan det är faktiskt min hand som när den är handskbeklädd trivs bäst i en handske av storlek 10. Ventilen kommer från en Buell pro stock motor, den låg och skräpade i Charleys skåp, när han inte är superman på en sin nitromaskin och har sitt vanliga jobb så bygger han bland annat även motorer med mindre än 800 hästar. Här kommer siffror, diameter 70mm (om jag minns rätt), lyft en tum (25,4mm), varvtal 10500 rpm, effekt 360 sughästar. Om det går att få detta att hålla ihop hur kommer det sig då att en Honda 450 inte gör det. En intressant sak med en motor som denna är att den inte bänkas då det trots allt inte håller ihop så länge och en pull motsvarar en komplett repa och det finns ungefär 20 st repor att slösa med innan renovering. Rätt från början är melodin här.

1 kommentar:

  1. Skiljnaden mot CB450 o classic är väl snarast att i raktframracing kan man kalla det för H-D o Buell även om inte en en skruv är orginal.

    Var faktisk o tittade på Semcon drag finals på Mantorp ("jag mötte Lassie" och tog bl.a. ett foto på tid o hastighet) när Charlie körde 1:a 6 sek repan.

    Gick i depån och blev lite snacksalig på ett ställe där det var en kvinnlig mekaniker (åtminstone putsade hon på grejorna).
    Jag "hur mycket av det där är H-D"
    Hon "äää, jo drivningen till oljepumpen är orginal"

    SvaraRadera