Husabergmotorns tillförlitlighet brukar lysa med sin frånvaro och en av de saker som är extra illa med är vipporna. Rullvippor är bra då det ihop med kullagrad kam inte kräver någon större oljeförsörjning av toppen, lite skvätt duger, nästan så veksmörjning skulle funka. Fallerande länk i vipperiet är den axel som nålarna och rullen snurrar runt, de sistnämnda byter plats hela tiden så slitaget blir överallt och det ger ett långsamt förlopp. Axeln däremot får stryk på samma yta hela tiden och ger upp inom inte allt för många timmar. Vippan säljs endast komplett och är dyrare än svensk diesel och det finns två. Efter mycket letande så lyckades den rulle som agerar centrum hittas på en lagerfirma i Frankrike, fick köpa 100 st vilket var det minsta antalet som de sålde just den dagen. Slipar sedan en fas på varje ända och trycker ut den gamla med ersättaren och låser sedan med körnslag mot fasen. Byter nu denna axelrulle med jämna mellanrum med resultat att mina vippor ej ha behövts ersättas på mycket länge. Om du själv är en lycklig ägare till en Husa och tycker detta verkar vara en finemang idé så har vi rullarna. Notera att om vippan redan har rasat så är det kanske inte möjligt att fixa detta, förutseende är det seende som gäller här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Nu blir jag nyfiken, är detta även ett problem på nyare modellen med "liggande" cylinder? Jag har, tvärt om, hört att de ska vara otroligt driftsäkra och slitstarka....
SvaraRaderaLyssnar runt för jag funderar nämligen på att köpa en 2010-2011, men är i valet och kvalet.
Vore det katastrof att byta ut nållagret mot bronsbussning?
SvaraRaderaDe nya husorna har de förhoppningsvis fixat detta på.
SvaraRaderaBronsbussning skulle nog fungera bra i flera minuter. Utan trycksmörjning på en del som guppar upp och ner 3-4000 ggr i minuten så skulle nog det gå torrt.
Thomas