tisdag 27 november 2012

Andrews 2S

5S  2S   NH   Std
Har lite olika kammar till GS1000 men de som hittades i motorn är de som ska monteras i racermotorn. På bilden från vänster avgaskammar, först Andrews troligen 5S 12,6 mm i lyft 270 graders duration, sen 2S 9,7mm lyft duration 274 grader, efter det en Hedlund lyft 11mm, standard lyft ca 7,8mm duration 232 grader. Notera Hedlundkammens grundcirkel mot de andra, hårt nerslipad från 28 till 22mm, har ett antal olika kammar från Nisse som ser liknande ut, dessa kräver längre ventilskaft och annat otyg, kan hända att de ger god effekt men känns som att det även kan hända andra saker.
2S kammarna passar nästan direkt, kommer få slipa ur lite här och där för att nockarna inte ska ta i. Om halvtumskammen 5S skulle monteras så skulle urslipningarna bli omfattande, toppen med ventilkåpa skulle bli rejält lättare. Nu ska säkert dessa delar lättas ändå men det får bli en senare operation, det mesta på GS motorn är tungt så där finns mycket att hämta. 

2 kommentarer:

  1. Nu väcktes min nyfikenhet.
    Jag har på avgassidan en S2 kam och på insuget en S3kam i min GS1000 som ska sitta i RR sivagnen. Han jag köpte donatorhojen av sa att motorn var grymt rask så vi får väl se. Jag utgår från att den skall vara piggare än standard vilket taskigt nog ställer högre krav på piloten.

    Tomas

    SvaraRadera
  2. Avgas 3S lyft 10,7 mm duration 280 grader.
    Insug 2S 9,7/274
    3S kräver hårdare fjädrar, standard duger inte.
    Allt enligt det infoblad från Andrews som sökningarnas konung Fleetwood har hittat åt mig.

    SvaraRadera