måndag 19 november 2012

Cycle Guide

Eftersom allt var bättre förr och särskilt motorcykeltidningar läses för det mesta tidningar där dagens klassiker är toppmoderna. I Cycle guides januarinummer från 1971 hittades lite annonser som då var aktuella. Först en sällan sedd modell på denna webbens avigsida, Harley Davidson Electra Glide. Man kan riktigt känna hur de två har glidit fram på highway one innan de stannat för att ta en hållahandenpaus så där som harleyåkare gör. Men det är något som inte stämmer, var hittades bruttan, är hon kanske uppblåsbar och förvaras i toppboxen, väntade hon vid vägkanten och i så fall hade han en extrajacka med sig, kör hon efter i en skåpbil så att de säkert ska komma hem och deltar endast i hållahandensessionerna, hoppas i så fall att det var en A100 men i ett sånt skåp får inte en Electra plats, heller inte i en vanlig van av amerikanskt mått då det största kravet då dessa konstruerades var högt golv och lågt tak, pickis kanske men vem klarar att få upp en slik apparat på en sån, inte jag i alla fall, mysterium.
I en mer sansad annons så fanns det mer Nonshineaktuell reklam, både Gene och Champion, notera trean.
 Bak Romeros Triumph satt det säkert ett Airheart Hurst bromsok, hittade två stycken i mina gömmor häromdagen, ett mexikanskt och ett hydraliskt. Amerikansk high tech från tiden då allt var bättre. Det mekaniska funderar jag på var det ska monteras, alldeles för frän pryl att gömma i en låda.
 Förövrigt så ansåg redaktionen att Ossa Pioneer var det bästa som gick att uppbringa av alla de modeller som fanns på den amerikanska marknanden 1971. I England valde MotorCycleNews Norton Commando till bästa hoj för tredje gången vilket de även gjorde 1972 och 1973.

4 kommentarer:

  1. FleetwoodJa dom har ju sånadär käckt matchande "verkkarit" så dom hör ju säkert ihop. Måntro hon sitter i sidvagnen? Någon annan möjlighet ser jag inte, annars hade schabraket inte hållits å stå sådär upprätt utan (central-)stöd. Trean är väl vänd så att den skall kunna läsas i backspegel och det mekaniska Airheart oket ska ju sitta på en gocart så du får väl bygga en runt oket.19 november 2012 22:35

    Ja dom har ju sånadär käckt matchande "verkkarit" så dom hör ju säkert ihop.
    Måntro hon sitter i sidvagnen? Någon annan möjlighet ser jag inte, annars hade schabraket inte hållits å stå sådär upprätt utan (central-)stöd.

    Trean är väl vänd så att den skall kunna läsas i backspegel och det mekaniska Airheart oket ska ju sitta på en gocart så du får väl bygga en runt oket.

    SvaraRadera
  2. Det där inlägget blev ju bra konstigt...

    Märkligt vad det strular när man skriver på en android-baserad platta i blogger. Båda systemen är ju programmerade av samma pack, men är inte kompatibla.

    SvaraRadera
  3. Men hallååå. Det är ju ett Buddyseat på electran. Kanske inte kompatibelt med (2x) amerikansk stjärtstorlek anno 2012. Men de där två tandpetarna fick nog plats, särskilt om de ville kramas lite. Hojens storlek luras lite så sitsen ser ut som en singelsadel.
    Apropå att den står upp utan stöd. Det står ju tydligt i annonsen:
    "On the road it stands alone"
    Fast det kan vara lögn. Jag har ägt en sådan kvalitetsprodukt från AMF/Harley Davidson årgång 1971. En intryckt vänstertank skvallrade om att den inte kunde stå för sig själv med stödet demonterat.

    SvaraRadera
  4. Jag litade på över tretti år gamla MC-tidningar och bytte till Norton Commando av samma årgång. Det har jag inte ångrat

    SvaraRadera