torsdag 29 januari 2015

Vikten av luft

  Har tidigare utlovat tips om hur det enkelt går att skala av uppåt ett kilo på en motorcykel utan att ens tänka på det. Här kommer ett första förslag.
 Slangen ovan väger ca 560g utan kartong, det är en normal vikt, till och med på den lätta sidan. En crossvariant kan vikta in på nästan ett kilo och jag har förstått det så att de används av vissa i depån.
 Kendas variant är ännu lättare på ca 470 gram, alltså redan här 160 gram mindre än den ganska lätta slangen ovan.

360-gramsslangen ovan är den som jag använder, tog mig lång tid att hitta rätt sort och har handlat och vägt säkert 10 olika märken men nu har jag kanske hittat rätt. Jämfört med den slangen som fanns i XL250racern så kommer cykeln bli ca 350 gram lättare om vi ponerar att lika slang finns fram som bak. Ännu bättre är det då vikten sitter ute på hjulen där det är störst fördel att lätta.
Och javisst är slanglöst lättast men den vägen har jag vandrat och vill inte tillbaka till det, opålitligt.

4 kommentarer:

  1. Hur mycket vikt skulle du vinna på fylla slangarna med helium?

    SvaraRadera
  2. Egentligen inget alls i vikt men det skulle bli kul ljud när det ska bytas däck..

    SvaraRadera
  3. T lock väger mindre mvh lasse

    SvaraRadera
  4. T lock väger säkert mindre men lite krångligt om det snabbt ska ändras lufttryck.

    SvaraRadera