tisdag 28 april 2015

Klang i maskin



Har nog inte nämnt att den utlovade starten av Hondan gjordes då den utlovades förra fredagen. Rullade upp den i min ovanligt stora startapparat och försökte få i gång knarren, stendött var det. Gissade att jag hade satt tändpickupen ett halvt varv fel så att den gnibbade på fel varv och justerade om den, fortfarande dött. Försöker igen och noterar att kedjan verkar fara åt fel håll, Lasse som har kopplat in maskinen trodde nog att cykeln skulle backas upp för då skulle det funkat. Kopplar om kontakten så att det den står på framåt vilket gjordes i handsken med lite hjälp på telefon av Vesa som är en hejare på allt möjligt, ringde först Lasse som berättade hur detta arbete skulle utföras men med tanke på resultatet av hans första inkoppling ansåg jag honom som icke trovärdig, Vesa sa samma sak och han gick inte i skolan den dagen som det utlärdes hur man gör fel så han troddes det fullt på.
Provade att starta igen och det var lika dött som förut, snurrade tillbaka tändplattan 180 grader till utgångsläget och sen small det igång direkt.
Efter lite stroboskopsjobb så var det klang i maskin och en icke planerad tur gjordes, efter det var Grandell glad, om den gick bra, skulle nog tro att den går mycket bra.
Tänk om det varit en tvåtaktare som min Suzuki, då skulle den ha hoppat igång fint baklänges, sen skulle den ha justerats så den lät fint, sen skulle jag ha blivit överraskad.

3 kommentarer:

  1. Hade gärna sett din överraskning vid kopplingsdumpet på baklängesracern! Men att det är klang i Hondan ger mig faktisk än större glädje, gillar den där cykeln. Smutt.

    SvaraRadera
  2. Kul & imponerande!
    Bra jobbat, Thomas!
    /Bop

    SvaraRadera
  3. Får hoppas att du liksom jag inte bullrar för mycket på Sviestad, mycket hot om ljudmätning o svarta flaggor på MCHK-R!
    95dB hua, får nog låta bli högerreglaget på startrakan.

    /veloclosettemannen

    SvaraRadera