onsdag 8 april 2015

Locket

 Om det monteras en Hondamotor i en ram som det ska sitta en Ducatipuffra i så blir inte allt bättre som det kan tros. Exempelvis så finns det en skruv till toppen som är svår att få loss när motorn sitter i ramen. Minns att förra ägaren av knarren stötte på detta problem och undrade om det behagades skämtas med honom då lösningen berättades, lösningen kan ses på bilden under. Det är i alla fall smidigare än att plocka loss motorn. Ett allvarligare fel syns även det, kommer tas bort snarast och ersättas med grejor från en Honda CX500 Turbo.
 För att få använda en XL250 motor i Classic racing måste det vara den första sidportsvarianten som tillverkades 1972-75. En sån topp funkar inte i McIntyreramen så jag fick centralisera insuget vilket förutom att ge en möjlighet att montera förgasare nog även ökar effekten. Det gamla insuget kan lätt ses var det var placerat om du ser upp.
 Toppen gjorde jag först en som tappade en ventil och blev förstörd. Den andra i ordningen lät jag en P A porta, känd som Dr Bike på Sporthoj.com, oturligt nog så slog det stopp i hjärtat på honom strax efter att arbetet blev klart och han avled. Träffade aldrig personligen honom men han gjorde ett fint jobb, skulle gärna fått hjälpa mig mer.
Megacycle, titanium, fyrventilat, R&D-fjädrar, Champion, vad kan gå fel. Noterar nu när bilden synas att kamdrevet ser onödigt tungt ut, ska nog rota lite i lådorna efter ett bättre.

2 kommentarer:

  1. Inget sjävgenererande tändsystem?

    SvaraRadera
  2. Inte den här gången, ska mecka ihop en annan variant, fortsättning kommer följa som inlägg.

    SvaraRadera