lördag 4 april 2015

Monocoque

Många försök har gjorts med att bygga ram och tank ihop och vinna fördelar på detta, de flesta brukar inte se så fina ut som denna isracer. Det finns framgångsrika exempel men de är få med få efterföljare, svårt att få till en bra grej. Kawasaki gjorde försök med sin KR500 och kom på pallen i början av åttiotalet men vilsnade bort sig. Peter Williams 1973 JPS Norton var extra fin men föll om jag fattar det rätt på att den var för komplex och svår att jobba med men gjorde goda resultat tack vare ramen trots Commandomotorns skrala effekt. Tror att den var snabbast någonsin runt IoM då det begav sig, alltså absolut varvrekord. 1974 byggdes det istället en rörram som inte kom i närheten av monocoquen trots att den var avsevärt lättare.
Hur Jawan på bilden var att köra med eller dess eventuella framgångar vets det lite om från min sida, kanske du vet och i så fall var inte blyg.
På tal om att inte vara blyg, ge gärna en kommentar, det verkar som att det finns över 200 läsare som ofta besöker denna webbens baksida men mer än 10-15 verkar det inte vara som någonsin lämnar en kommentar. Prova lämna en, det kostar inget.

6 kommentarer:

  1. Hur menar du nu? -"Commandomotorns skrala effekt"

    Nu pratar vi alltså om 58 urstarka (Shire)bryggerihästar, redan innan trimning (65hp i Combat motorn). Ingen simpel Triumph trippel som behövde ytterligare en cylinder för leverera 58 hästkrafter.

    SvaraRadera
  2. Jag tror mig veta att de hade 74 hästar på veven, 67 på bakhjulet. Suzuki och Kawasakis tripplar var tresiffriga, med råge.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Så går det när jag förlitar mig på Wikipedia.
    http://en.wikipedia.org/wiki/BSA_Rocket_3/Triumph_Trident
    Trodde mig nog veta att den vanliga Commando 750:an hadde 60hp men där säger också samma källa 58.

    Inte heller anges Kwackerns hp till mer än 74 och Sukin till 67 hp. Stämmer inte det så borde du gå in på Wikipedia och rätta till uppgifterna.

    SvaraRadera
  5. Du pratar om standardhojar, inget som jag bryr mig om. Om du bänkar en original Commando/CB750/Trippel/GT750/vadsomhelst tvivlar jag på att den ger över 40 hästar på bakhjulet. En CB450 är på ungefär 27-29 istället för uppgivna 45hkr.

    SvaraRadera
  6. Enligt http://www.factorypro.com/dyno/true1.html är den CB450 dom testat på 23, 5 innan dom bytte till mindre munstycken... sedan ~26-27

    Hur mycket menar Williams att han hade på bakhjulet? Läste någonstans att man hos N-V skulle ha haft 83 hp på vevaxeln sina Stage 3 trimmade Commandomotorer.

    JS Motorsport menar att Ron Wood skulle ha fått ut 84 hp med deras kamaxel http://www.jsmotorsport.com/technical_CamLifters.asp och enligt denna arrtikel http://i39.tinypic.com/352kpqf.jpg gav den 76, 8 bakhjulshästkrafter vid 7250 rpm

    SvaraRadera