fredag 22 januari 2016

Gåtan löst

Ungefär en sån här fast med vev

 Var i Linköping igår på tjänsteärende och passade på att besöka bekanta infödingar då kroppen behövde kaffe och knoppen lite intressant sällskap. Under det sedvanliga gaggande kom det fram att en Norton wankelmotor fanns i huset och den till och med var i delar.
Denna konstruktion har gäckat mig sedan högstadiet, på Nyhemsskolan så fanns det principmodeller på hur olika motorer fungerar i ett glasskåp och då bland annat en wankel med vev och grejor som säkert gick att snurra på. Om jag likt nu inte bara varit dryg utan även framåt på den tiden hade förstås första bästa lärare fått hämta nyckeln så unge Grandell hade fått snurra på veven och sett hur all härlighet fungerar men tråkigt nog var den unge varianten inte framfusig, knappt dryg ens.
 Om jag varit det så hade jag inte gått ovetande om hur en vankel fungerar de senaste 25 åren. Hur och varför den fungerar har aldrig varit svårt att förstå, det som gäckat är rent mekaniskt hur det funkar, hur blir det en roterande rörelse. detta har stört mig då mekanik oftast är en enkel sak för mig att ha koll på men just Felix konstruktion krävde en titt på verkligheten. Efter en minuts ihopplockande och snurrande på axeln var allt lika klart som korvspad och ett kvarts sekel av ovetskap var över. Om du vill ha en vettig skriven förklaring på funktionen så kan jag dock inte hjälpa dig.
Nu är det bara planetväxeln kvar, hur många utväxlingar har en sån, ska ta reda på det och då behövs det inte ens åkas iväg, har en Zündappmotor med sån i som är tvåväxlad men kan det gå att ordna en tredje spik.

1 kommentar:

  1. Beror förmodligen på planetväxelns konstruktion... En gång, för länge, länge sedan förklarades planetväxeln handgripligen för mig som harvandes 3 möjliga växlar. Nuförtiden är jag lite osäker på ifall det kanske tom finns fyra möjliga växlar i en sådan. Väntar med spänning på bloggarens utredning.

    SvaraRadera