söndag 10 april 2016

Svårt att låta bli

 Skulle ju egentligen bara få ihop cykeln som det skrevs om men då en massiv framaxel monterades bort idag klarade inte skallen av det. Svarvade ihop en hålad axel som kapade 340 gram på vikten, det sköna vara att den japanska sporthoj som donerade visade sig ha rätt dimension på alla mått förutom ett, mindre än en kvarts arbete blev det. Tur ska en ha ibland.
Frågade Börje som råkade vara här vilket material som var det bästa att tillsätta på en racer, ett material som både är billigt och lätt. Han visste inte vilket som hade alla dessa fina egenskaper men det vet du säkert.

5 kommentarer:

  1. Jag brukar använda 2541 (krommollystål) i mina hjulaxlar, segt och fjädrande och lite svårsvarvat men bör inte svetsas för då blir det glashårt och sprickbenäget. Nackdelen för baronen är nog avsaknad av hål.

    En tanke, hydraulrör finns massor av dimensioner och är starkt och håligt som Schweitzerost. Har från ett håll att man inte bör svetsa, från annat att det är lättsvetsat, fan vet, jag skulle inte våga svetsa om ett brott kan leda till skallskadorutan med nuvarande kunskapsnivå. Vad säger expertisen?

    Sten vW Veloclosettemannen

    SvaraRadera
  2. Ledtråd angående bra material, hål görs av det.

    SvaraRadera
  3. Luft. Svårt att hitta något som är lättare och som inte smiter iväg ur hålen. Om man kunde uppfostra Helium till detta, skulle det vara lättare, men jag tror att det blir svårt.

    SvaraRadera
  4. Luft. Svårt att hitta något som är lättare och som inte smiter iväg ur hålen. Om man kunde uppfostra Helium till detta, skulle det vara lättare, men jag tror att det blir svårt.

    SvaraRadera
  5. Helium är heller inte så billigt som luft, svaret är förövrigt rätt.

    SvaraRadera