lördag 9 april 2016

Three´s a crowd

 Eftersom det blir lite väl många kablar att sätta på fel plats för en som inte ens kan skilja på höger och vänster har det märkts upp ordentligt. Inte bara nuffror utan även färg, borde till och med få en sån som er bloggare att göra rätt, hopas nu bara att det blev så från början.
Har glömt att skryta om en annan sak, inte bara att beröm har kommit från Grogg utan att vi för ett par dagar sedan passerades 400 000 besök på denna webbens baksida. När det blir en halv mille så ska jag fixa ett kalas som du kan komma på om du är förföljare, kanske inte just den dagen men i alla fall i närheten.

10 kommentarer:

  1. Är det ok att "kortsluta" kärnorna mellan två tändspolar så där?

    SvaraRadera
  2. Att "kortsluta" dessa borde vara ok då de flesta spolar är monterade så direkt eller indirekt på flercylindriga knarrar. Att köra utan jord på spole 3 har jag ej fattat om det är ok, satte dit en troligtvis helt onödig jordkabel mellan till den kärnan.

    SvaraRadera
  3. Flatstiften har en viss tendens att "öppna sig" och vandra loss från stiften, kan lämpligen låsas med en liten låstråd genom de små hålen som finns .

    "Buntade" spolar med så litet avstånd mellan högspänningskablarna kan vara till förtret för chauffören om det råkar vara regnväder den dan det ska räjsas. Lätt att det gnistrar där det känns enklast att hoppa över för tillfället. Hälsningar från en skäggig Motalabo som provat och väntat på solsken vid vägkanten.

    SvaraRadera
  4. Flatstiften är ingen favorit men jag tror att det kommer gå bra här, har säkrat med tejp så de inte kommer vilja lossna eller vibrera.
    Angående avståndet så har frågan stötts och blötts i veckan, du har rätt i sak men då krax berättade att det var problem med detta på gamla V8or där alla 8 kablar gick i ett rör så tyckte jag att det inte borde bli ett problem är. Menar att om Ford fick det att fungera innan tändkablarna blev gamla så torde det inte vara problem här med i jämförelse långa avstånd.

    SvaraRadera
  5. Rent tekniskt har du här en sluten magnetkärna med två tändspolar samma krets. Vore intressant att kolla hur mycket spänning som genereras i spole 2 när spole 1 tänder.

    SvaraRadera
  6. Förutom detta (mitt förra inlägg) så påverkar det ju dwell-tiden ifall spolarna är monterade med öppen eller sluten kärna varför dom borde monteras exakt lika alla 3.

    Jag kan inte avgöra ifall en längre dwell-tid påverkar negativt i detta fall men troligtvis inte eftersom varvtalet inte blir så högt.

    Fördelen med de gnutta mera energi du får i gnistan vid sluten krets överväger, kanske.

    SvaraRadera
  7. När jag nu har "farten uppe" så kan jag passa på att hålla med i vad den Anonym:e skriver. Du borde löda trådarna på spolarna. Vill du ha systemet isärtagbart så rekommenderar jag en en 3 eller 4-polig kontakt med låsning. Samtidigt kan du därefter inte förväxla färgerna.

    Den gröna ledaren ser lite klen ut jämfört med de andra. Är den för klen blir det spänningsfall och sämre gnista från den spolen.

    Envisas du ändå med Abikostift så tycker jag att du skall investera i ett riktig pressverktyg för nu ser inte pressningarna inte helt 100 ut.

    När skall den sjösättas? Kanske skulle ta med mig lite verktyg och kontakter och göra hembesök, ifall det önskas/hinns.

    SvaraRadera
  8. Ang. märkningen 1 Gul 2 Röd E Grön.
    De E fel. Gul & Röd E Orange

    SvaraRadera
  9. Allt verkar ha blivit fel här, kanske bäst att sätta dit brytartändningen med läskburkarna från Lucas igen så en vet att det funkar som det är tänkt.

    SvaraRadera
  10. Fick en liten a-ha i en Roakill video där Freiburger nyttjade buntband på ett fiffigt sätt för att separera o positionera tändkablar.

    Ett exempel ses här:

    https://www.youtube.com/watch?v=Fll_OPtYsJE

    Sten vW Veloclosettemannen

    SvaraRadera