onsdag 27 april 2016

Vänstertrafik

 Börje och jag diskuterade lite angående för och nackdelar med hur det skulle ha varit om tyskarna hade vunnit kriget. Kan väl säga att vi valde att bortse från alla de sämre grejorna med den minst sagt tveksamma politiken utan mer på att samhället skulle varit mera tyskt i sin uppbyggnad.
 Det egentliga huvudämnet var de anglosaxiska gängorna, där hade nog de allierade vunnit mycket på att förlora kriget. Om du är en anglofil eller känner en sån så vet du att inte ens en sån kan göra mer än att skratta och acceptera eländet med ett femtiotal olika gängsystem.
Ta exempelvis en Rörgänga som baseras på hur grova rören var på insidan men gäller sen ytterdiametern, sen uppdelat i exempelvis tretton sextondelar samt elva gängor per tum, elva är ett konstigt tal, tio eller tolv förstår jag men inte elva, måste vara något med dessa engelska människor som gör att det bara måste vara udda.
 En annan grej som kunde varit schysst med tredje riket är att jag inte skulle ha behövt bygga om växelreglaget till andra sidan, det skulle redan ha suttit på rätt sida. Nu kan jag egentligen växla med högerdojan men däremot fixas inte bromsningen med vänstern.
Trots allt var det nog tur att inte Hitler vann, då skulle säkert alla knarrar ha kardan och hur kul vore det.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, ett underhållande sätt att se på saken. Tack för skrattet!
    #120

    SvaraRadera
  2. Vill inte vara nån besserwisser (jo), men enligt en tidig MCM artikel finns MER ÄN 90 brittiska gängtyper som har det gemensamt att ordet "Standard" ingår i deras namn. Å så finns det väl nån som heter nått annat...
    Egentligen så är ju metern en konstruerad pryl, en pryl konstruerad av fransmännen, å hur stort förtroende brukar vi ha för deras konstruktioner? Idén att jämföra tings storlek med en kroppsdel de allra allra flesta har är definitivt mer basic och ganska smart.

    SvaraRadera
  3. Metern är en konstruerad pryl, i så fall är jorden en konstruerad pryl. Besserwisser vill jag gärna vara själv likt du och är ganska säker på att en meter baseras på längden mellan nordpolen och ekvatorn som delades upp i lämpligt antal delar av jämn karaktär, 10 miljoner jämna delar till och med. Sen gissar jag att de tillverkade en originalmeter. Och visst var det kluriga fransmän som stegade upp kvartsvarvet men de däringa tyskarna fattade genast galoppen.
    90 olika typer av gängsystem, jag som trodde jag var lite lustig och drog till med vad jag trodde var en överdrift, en kraftig sådan.
    Förövrigt kan detta var bra kunskap att veta om en vill besserwissra, ett varv runt jorden är 4000mil

    SvaraRadera
  4. Japanerna hade ju då lite tur i oturen!? De anammade vänstertrafiken men lyckades (enligt bloggaren) få fotreglagen på rätta sidorna. Hade dom kopierat reglageplaceríngen av engelsmännen också så vette gudarna om inte placeringen varit enligt engelsk standard på alla motorcyklar idag...

    SvaraRadera