måndag 8 augusti 2016

CB350 Klassen

Aldrig får man vara lite glad, hörde redan efter min vinst i 350 på lördagen att det hade börjats klagas om min XL285 att den inte var legal på grund av en eller annan anledning.
Idag så ringdes det till och med till mig så jag fick höra direkt från källan att min knarr inte var ok då XL350 inte fanns före 1974, påpekade då att det är en XL250 som är uppborrad men den fanns då heller inte enligt uppringaren 1972 som minsann hade en bok som alla Hondor fanns med i med tillverkningsdatum och allt.
Frågade då telefonören om han trodde jag var så dum och korrupt så att jag skulle hitta på egna regler då jag sitter i maskinkommittén vilket han var rädd för att så var fallet.
La ner diskussionen innan den spårade ur.
Ni som undrar när XL250 började tillverkas kan göra en enkel sökning på Google, nätet är förövrigt ofta fullt av fel men så här många fel kan inte finnas ens där så tro mig, uppgifterna stämmer.
Skulle tro att XL350 vid samma sökning kommer ge resultat 1973, om jag vore så skum som det verkas tro skulle en sån använts, ingen skulle ändå se skillnaden mot en 250.
Blir trött av detta, tänkte jag skulle köra vidare med 285cc men efter detta är jag mer intresserad av att helt enkelt bygga en rökarpuffra så jag inte behöver ta i så jävla mycket för att komma först i mål, fulla trehundrafemtio kubik går att få, skulle ge 8 hästar till och en toppfart som heter duga.
Kolla under framhjulet

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ja mjölet bör alltid hållas rent. Är man ute efter att kasta bäver i trähus så bör man inte ha träskor. Med andra ord så bör man kanske kolla upp fakta innan letar fram stora trumman. Det blir ju bara tråkig stämning. Inom vissa sporter kostar det stålars och lämna in protester vilket håller dravel borta. Vart ju enkelt att kolla upp när Honda börja skruva ihop dessa cyklar.

    SvaraRadera
  3. Historien upprepar sig , Verkar vara svårt i 350cc klassen .
    RunRun.

    SvaraRadera
  4. Ja, bygg en ännu snabbare XL!
    Eller så får du klämma in en CB350 motor :-\

    Orginal ger väl CB350 nästa dubbelt mer hp än XL250. Mycket mer än en XL350 för den delen.

    SvaraRadera
  5. Honda XL 250 kom høsten 1972. Den er testet i Mc-avisen August 1972. Xl 350 kom 1973 og er lett å skille med blant en helt annen sylinder, For øvrig lik xl 250 i 1973, Det er fritt for alle å bore til overzise på en eksisterende syl slik at sykkelen passer i en større klasse Yamaha gjorde det samme med sin 350 slik at den kunne brukes i 500 klassen. Over borret xl 250 i klasse 4 er lovelig !!! Ragnar Eriksen, sjef i den norske maskinkomiten:

    SvaraRadera
  6. Men Ragnar, det börjar likna en konspiration detta, två från olika lands maskinkommittéer som båda byggt en XL250 racer, kan det vara en skandal som kommer avslöjas , är hela historieskrivningen falsk, vem kan vi lita på, fanns ens Honda CB 350 1972, knappast troligt.

    SvaraRadera
  7. Dette går åt skogen..Det var rart at Ari Tianens oppborrede G 50 ikke ble nevnt, Den kom vel som 500 den og er nå 680, Tror heller ikke at den kom som 680 fra fabrikk, men er bygd helt etter reglene i classic racing!

    SvaraRadera
  8. CB350-ligan klagade inte högt heller då lill-Klas körde 500 med sin CB 350 upptagen till 496cc.
    Ingen klagade heller då Nonshinekollegan Micke strokade ner en Commando till under 500cc.
    Tror att jag kanske skulle kunna borra min T20 till sisådär 252-260cc, den är snabbare redan än XL-Hondan någonsin blir.

    SvaraRadera