tisdag 14 mars 2017

Konsumenttips

 Min yngsta dotter Doris fyllde tio för ett par dagar sedan och fick en cykel som handlades in på Biltema. Min äldsta dotter har också en cykel från samma butik och när den plockades ihop så lärde vi oss hur det ska göras och nu upprepades det igen.
Det går att handla cykeln ihopsatt, kostar lite mera och min gissning är att en får vänta ganska länge innan den kan hämtas, en halv timme eller kanske till och med en hel.
 Nu tror jag att personalen på Biltema plockar ihop jonnen på en kvart ungefär men för mig tar det långt över en timme trots eller kanske för att jag med stor sannolikhet är bättre på cyklar än de på de som bara jobbar där och även om det inte är så skulle nog även jag plocka ihop den på mindre än 15 minuter om det var min uppgift på just Biltema.
Problemet är att det räcker inte med att sätta dit lösa medskickade delar, först ska det plockas ner. Alla lager bör tas isär, fettas in och justeras, fälgar riktas, vajrar smörjas osv och det tar tid men cykeln blir troligen många gånger bättre och håller ett par år till i slutändan.
Tipset är alltså om du ska handla cykel, köp den inte ihopplockad och handla även med lite konsistensfett om du inte har det hemma.
Har förövrigt en fantastisk Crescent dam från 1953 med treväxlat Torpedonav (mycket ovanligt) som Doris hade cyklat bättre på men vilken unge vill få en gammal cykel.
Se länk till annat Nonshineinlägg. http://nonshine.blogspot.se/2016/03/crescent-special.html

6 kommentarer:

  1. I bild 1 synes fattas lagerhållare som kommit på plats i bild 2. Gör om gör rätt!

    SvaraRadera
  2. Tips om att de Kinesiska prylarna inte är så dåliga bara man handhar dem på rätt sätt...
    Snart åker du väl rysk knarr också ;)

    SvaraRadera
  3. Den är semikinesisk, Taiwan. Japanskt Shimanonav bak från Indonesien.
    Det fanns även en annan modell men den var från Vietnam.
    Tror utan att veta att en Crescent eller Monark består av samma komponenter, blir ingen större skillnad mer än att priset är det dubbla.

    SvaraRadera
  4. Problemet med Biltemaknarrana har förutom den mekaniska kvaliteten varit att dom rostar så fort dom varit exponerade för vatten. Iofs har senare modeller varit mera tåliga, för vatten, men fortfarande krävs en mekaniker för att serva och byta fallerande bitar. Bromshandtagen håller knappast att bromsa med innan dom går av osv.

    SvaraRadera
  5. Frågar du Xi Jinping så är inte Taiwan semikinesiskt. Delarna från Indionesien är kanske semijapanska? Cykeln är gjord av delar från lågprisländer. Cykeln kan sägas vara kinesisk. Lika så kvaliten.

    SvaraRadera
  6. Taiwan och Kina har lite olika åsikter om vad Taiwan tillhör, det är väl känt, ungefär som att Sverige skulle anse att Norge av hävd är svenskt och inte acceptera unionens upplösning och hota med krig i tid och otid.
    Det är kanske bland läsarna av denna blogg också känt att min åsikt är att det mesta öster om Finland är antingen ryskt eller kinesiskt.
    Japan är däremot Japan så länge det inte gäller japanske stift, de är kinesiska.

    De sista svenska cyklarna med riktig kvalitet gjordes enligt min ganska stora erfarenhet i ämnet ca 1988-89, sen blev även de kinesiska.

    SvaraRadera