söndag 26 mars 2017

Malmslätt

Var med ungarna och tittade på flygplan, Flygvapenmuseet i Malmslätt ett par kilometer söder om Linköping var platsen. kan inte annat göra än att rekommendera detta, kommer nog återkomma då det känns som att allt inte hanns med. Även barnen hade kul, fanns ett fint experimentrum samt flygsimulator så de lät mig vara i fred.
 Även om man likt mig inte är så superduperintresserad av flygetyg så har de ju motorer och den mina vänner är riktiga puffror.
 Exempelvis denna Maybach från 1919 (?) som hade det mesta som kan behövas för att en sån person som jag ska gå igång.
 Visst var Merlin eller Packardmotorerna ännu fräsigare men en får lägga in ålder i beräkningen.
Jetmotorn nedan ger mer effekt än flera kompressormatade motorer ihop men den är ju inte så värst mycket tuffare än en Nilfisk för det.
 Den är förövrigt gjord i Finspång Skuten hette den första motorn från Stal Laval, Dovern den andra varianten, Glan den tredje. Om du likt mig är uppvuxen i äggskallebyn så skulle dessa namn inte vara alls svåra att fatta men om du inte är det så kolla på en karta så klarnar dopnamnen.
Vet ni en annan sak, det är gratis inträde, gratis är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar