söndag 5 november 2017

Snedtänkt

Vem är din bästa vän, vem är min bästa vän. Svårt att säga faktiskt, i det allmänna livet är det förstås Paula. På en fredagkväll kan det vara en kall öl, på bilfärden kanske den efterlängtade macken som gör att oroskänslan för att köra torrt och att det inte är en Preem som dyker upp först. Under racen är det han eller hon som viftar med den svartvita då du leder eller kanske din racehoj som tagit dig i mål ännu en gång.

Men den vän som umgås mest med förutom tidigare nämnda fru är radion i verkstaden förutom mellan elva och tolv på söndagar P1. Stil, Meny, Lördagsintervjun, Nordegren och Epstein, Filosofiska rummet, Spanarna, Kaliber, Plånboken, Tankar för dagen, Tendens och så förstås Klartext så till och med en sån som mig förstår nyheterna.
Toppklass, jämför skvalradion med samma Celineballad som spelas 4-5 gånger per dag eller reklamjinglarna samt slogans som "Bäst Musik Just Nu" mellan varje melodi. I P1s Radiopsykologen kan det vara en fråga som besvaras sakta efter 23 sekunders radiotystnad, det är långt ifrån Reklamradions skräck för att inte fylla all tid med ljud/oljud.

Finns vissa inslag i tablån som kan bli lite sådär som exempelvis Sjörapporten även om man lär sig uppskatta just den, Barnens Julkalender är väldigt felplacerad i P1, Kvällsbönen kan genomlidas då den är kort. Värst är repriserna som blir lite enahanda andra gången, särskilt om en hört radiodramat redan på förmiddagen då är det inte välkommet halvåtta på kvällen.

Topp just nu är Snedtänkt som är en Radiopod med Kalle Lind och gäst, så nördigt, så bra, har ikväll lyssnat på en timmes samtal om åttio- och nittiotalssåpor som Dallas, Falcon Crest, Goda Grannar, Varuhuset osv . Trist ämne, inte om de som talar om det är Kalle Lind med utvald gäst. Funderar nästan på att skaffa en TV-Telefon så det kan laddas ner alla avsnitt men det vore att gå för långt.

Sen finns det andra riktiga vänner som har namn och de tänker jag inte börja rangordna, det törs jag inte.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med! Kör bil rätt mkr i jobbet och det är p1 som det lyssnas på mest, även om jag har lite svårt för N&E.. /bop

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om Louise, hon kan ställa de mest korkade och enfaldiga frågor eller fundera på helt andra saker än de gängse men du vet ändå att hon absolut inte är korkad.
    När jag kör bil föredrar jag ljudbok, härligt detta med att ha kommit in i historien och veta att det är trettio mil kvar.

    SvaraRadera