fredag 24 november 2017

TA125

Silverstone 1970 eller 71, bilden är snodd från en av mina absoluta favoritsidor på internet,  www.superbikeplanet.com som jag följt sedan milleniets första år.
Titta noga på bilden, notera detaljerna, hitta den nordiska kopplingen, hitta det nästan dolda meddelandet, hitta det som inte jag hittat.

Skickade lite Anderstorpsdekaler till han som skriver och driver Superbikeplanet, Dean Adams. Vet av egen erfarenhet hur glad en blir då något lite extra intressant dyker upp oförhappandes och då Dean är likt mig en gillare av klistermärken så bör han blivit en gladare fyr. Han skrev och tackade och i veckan dök det upp ett gäng SOUP dekaler i min brevlåda, så blev även er bloggare glad.
Win win grej.

9 kommentarer:

  1. Mors. Kan det va den lilla vikinga-dekalen på dörren till mobile-home fordonet. Har för mig att man fick nåt liknande på färjan till Finland. Dekalen över ser ju ut som att komma från Västra MK! Men så kan det väl inte va?

    SvaraRadera
  2. Näe, Tor Line färjan till och från England var det nog!

    SvaraRadera
  3. Äääh all jag skrivit försvann...
    Varken Giuseppe Visenzi eller Chas Mortimer var ljushåriga. Vad det står på den röda pressenningen lyckas jag inte tyda. Kan nummret på kåpan vara 28

    SvaraRadera
  4. Chas Mortimer var gift med en finländsk kvinna och var även bosatt där ett tag . Idag driver han ett transportföretag för leverans av MC och bilar i Europa . Har anlitat honom några gånger och det har gått smidigt och bra .
    Runrun

    SvaraRadera
  5. Viking Line dekalen var den nordiska kopplingen jag visste. Att Chas hade finsk fru var nytt för mig men det kan förklara sponset.

    SvaraRadera
  6. Yamaha anlitade Kent Andersson för att utveckla TA125an inför 1971. Han var ju blond...

    SvaraRadera
  7. Är det inte Kent och Bam som mekar?

    SvaraRadera
  8. Cylindern ser inte ut att ha kylflänsar? Hur idetifierar man den som en TA125?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte med detta i föregående inlägg. YZ623A var en TA125 prototyp


      "The YZ623A was air cooled and many of the private riders were already converting their machines to water cooling as you can have seen in the story about the 125 cc production based racers. Kent Andersson converted the engine as well and Yamaha responded by fitting a beautiful water cooled conversion to the 1972 YZ623C model. "

      Finns att läsa på www.classicyams.com tillsammmans med bilder på Chas Mortimers YZ623C från 1972

      Radera