lördag 25 februari 2012

GS 1000 trim

Igår hämtades toppen till GS 1000 motorn som ska sitta i Pecketten. Skulpturerad av Matte Bohlins beryktade slipstift och fixad och trixad med Mirafrästa säten. Toppen är portad för race och kommer troligtvis inte sätta gränsen för hur mycket som motorn kommer pumpa ur sig.
Angående mitt förra inlägg så kom önskemål om specifikation på priser då en viss tveksamhet fanns hos frågeställaren om att 15.000 räcker för att få fart på en GS1000. Det som inte kommer räknas med är motorn som det utgås från men detta är vad som man kan räkna med.
Förgasare ca 1000-3000 kr, i mitt fall RS33, har sett dessa annonseras ut för dessa priser ett par ggr senaste året.
Portjobb, 6000 kr för den toppen på bilden, detta kan fås både billigare och dyrare, om man har en GS1100 topp så räcker det med att putsa lite för att komma relativt långt.
Tändning, jag kommer använda en magnettändning pris ca 4000 kr, detta är för att testa men batteritändning exempelvis från Ignitech som Lill-Klas säljer kostar mindre än hälften och är troligen bättre.
Kammar fanns på Spinnin Wheels hylla, vet ej om de är något vidare men ska börja med dessa. pris för kammar 1000-10000 kr beroende på vad som krävs.
Kolvar Wiseco 10.25, 73mm Ebay ca 3500 kr levererat, topplockspackning ingick.
Borrning 1000-1500kr
Svetsning och riktning av vev 750kr
Det kommer tillkomma lite mer som ventilfjädrar och annat smått.
Totalpriset är flytande men om man ska bygga på en vecka så blir det dyrt, man får spara ihop lite delar i förväg och handla när tillfälle ges, under ett år eller två så hittar man det men behöver för vettiga priser. Kontakter är även det förbilligande och de flesta känner någon som kan hjälpa till, den dyraste delen i min motor är t ex portningen. Detta är något som man kan pilla med själv men i mitt fall så ville jag prova att lämna bort det samt att få till fyra gånger två lika kanaler är tidskrävande. Det viktigaste är kanske i slutänden att få ihop det rätt, det ska ställas in, snurra lätt, växlar ska gå i, kopplingen ska lira osv. Suzukis GS1000 fabriksmotorer som var på 1000cc gav 1983 150 hkr, då krävs det säkerligen mer deg. I Pro stock körs det med GSar på 1700cc som ger 350 sughästar, de är inte billiga. Kommer förövrigt återkomma till Dragracing snart.

3 kommentarer:

  1. 15000 kan jag gott tänka mig, att det kostar när man redan har motorn. Det var närmast att bygga en endurance för 40000. Kan ju hända att cykeln är billig i inköp?

    SvaraRadera
  2. Jag har en ISR med GS motor som köptes på blocket. Var i delar men puffran sitter ihop. Om man därefter skulle komplettera upp den med GSXR1100 gaffel och hjul så kan den nog klara sig under 30000 kr. Lack och däck räknar jag inte med då det är förbrukningsvaror.
    Jag skrev att det var möjligt att bygga för under 40000 att bygga en slik maskin. I Sverige säljs det varje år diverse Bakker, Bimota, Moto Martin eller annat fränt för småpengar jämfört med den internationella marknaden.
    Jag har en Harris Magnum 2 som jag köpte för 43000kr, den var på Blocket i ca 5-6 veckor innan jag förbarmade mig över den. I den sitter en GSX1100R motor men på sidan ingick 2 trimmade GS 1000 motorer, man får ca 8000 kr för en 1100R motor och utöver det fanns det extra delar 5-10000 till. Den cykeln var dyr men jag tyckte att det ändå var en bra idé att köpa den utifallatt. Bra början på en endurance eller forgottenracer.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera