måndag 5 mars 2012

Mono ?

Har roat mig med att denna kväll försöka plocka isär en Ducatimotor i dess beståndsdelar. Har inte tittat på någon sån häringa knota förut och det är lite intressant och ibland mycket fint att titta på. Egna lösningar på mycket, modellen är en ST4, typ slö 996a. Det finns en dansk monoracer med en lite modernare 1098 eller om det var 1198 som har uppbyggnad som på bilden. Den bakre cylindern är ersatt med en vippa som staken jobbar mot lika som den mono som Ducati själva byggde på nittiotalet. Kommer ihåg en text om hur den var uppbyggd och för att uppnå perfekt balans så borde vippan vara oändlig för att simulera den saknade kolven. Ducatis mått på oändligheten var ca 120mm.

Ovanligt klena ventilfjädrar i denna puffra, behövs väl inte mer då det är fyrventilat eller så varvar den inget, ST4 är touringmodellen.

Här var det torrt, skramlar så där fränt som bara en slik koppling gör. Är oljud för de som inte förstår bättre men musik för racermotordiggare.

2 kommentarer:

  1. Hade det bara varit kopplingen som skramlar på en Ducati, hade det ju varit förnämligt.
    Visste f.ö. inte ens att det behövdes ventiljädrar på "desmo", där ser man.

    SvaraRadera
  2. Fjädern är bara där för att ge en "mjukare" gång och säkerställa det sista vid stängning. Du kan inte justera ventil öppnar till noll samtidigt som ventil stängaren har noll. Ett spel måste det alltid vara påventilöppning. Jag har kört helt utan fjädern och testat men det gav ingen effektökning men däremot lever knastren ett hårdare liv och fömodligen också ventilskaft/vipparm så fjädern är där nu! Desmo idag har mindre betydelse än på sextiotalet, men fränt är det och fungerar gör det absolut!

    SvaraRadera