måndag 2 april 2012

På spaning i Ramnäs


Igår expeditionerades det friskt i Västmanlands andra delar. Var i Ramnäs och hämtade en Aprilia och fortsatte sedan mot Ransta där eventuellt en Speed Twin skulle införskaffas. Med den affären blev det intet men mitt högra öga hade skymtat något i Ramnäs så på returen togs en bekräftningsomväg i metropolen. Nu var det mitt vänstra som upptäckte intressanteterna och Fiatens bromsar fick jobba. Traskade in på industritomten och fotade lite.


Imbert Special, ingen aning om vad det är men säkerligen en båda nödvändig och ytterst spännande konstruktion.

Scania trailerdragare med kort släp, när jag gjorde lumpen var min tanke att bli lastbilskusk men det var inte SA:s idé. Om det hade varit så att min tanke hade sammanfallit med försvarsstabens så skulle det funnits en bokstav till på mitt körkort och den skulle det gett mig den lagliga rätten att framföra en slik maskin som på bilden. Troligen skulle livskvaliteten öka ett par snäpp vid innehav av denna.

Precis som med Imberten så vets det ej vad detta är exakt, trodde först att det var en EPA men skulle nog gissa på att den manick har sin ursprungliga form i behåll. Om det hade varit en traktor så skulle bokstäverna på lappen räcka, då skulle man kunna köpa en och antagligen må bättre, om man nog visste vad det var förståss.

7 kommentarer:

  1. Synd att du inte fick bli lastbilsförare i lumpen, du skulle nog ha med nytta av det nu än att vara kustjägare, tror din mamma.

    SvaraRadera
  2. Fleetwood, internets okrönte sökarkonung. Den traktorn på din länk är lika som den i Ramnäs, fanns det fabrikstillverkade Epor, känns suspekt, själv tror jag att detta är ett militärt dragfordon. Någon sitter säkert inne med rätt svar.

    SvaraRadera
  3. Ta inte i så du/jag spricker. Trodde det var vedförgasaren du inte visste vad det var. Iofs kan man ju fundera på vad det var för en traktor.

    Ser ju ut att vara bondsmide, men...
    Högerstyrd o allt. Vad var det för en rova i den? Bakdäcken ser inte att vara för plöjning. Militärt ändamål, kanske bogsera flygplan? Vad var det för släp som var kopplat?

    SvaraRadera
  4. Vedförgasaren? Är det vad en Imbert Special är.
    Traktorn är nog inget hembygge då du hittade en lika till. undrar alltså både om Imberten samt åkdonet.

    SvaraRadera
  5. Hej det är en ombyggd Volvo HBT från 1940-talet kallad Traktor 383 i det militära. Militären byggde om några HBT:er till Traktorer.

    SvaraRadera