söndag 2 september 2012

Motormuseet i Köping

Familjelivet samspelar ibland med intressantheter och idag var det så. Tyckte att det var dåligt att inte besökt Tekniska samlingarna efter att ha bott i Köpings kommun så länge som det nu är. Gjorde något åt den saken idag för att inte behöva känna mig som en dålig människa, barnen tröttnade fortare än fortast men då min fru inte bara är snygg utan även snäll höll hon illbattingarna sysselsatta så far i huset fick insupa sevärdheterna i lugn och ro.
Kände mig extra välkommen då en Apollo var parkerad direkt efter kassan som om den vore utställningens viktigaste och mest älskade föremål. Själv har jag tre stycken så jag leder över dem.
Troligen är inte moppen det som de värderar mest trots att det är en Apollo, exklusiviteterna är är talrika så man baxnar och nästan blir likgiltig inför synen av ännu en Bugatti. Tror att det fanns 3-4 stycken av dessa så där leder tråkigt nog museet över mig. Bilen på bilderna är kanske en Panhard Leavasör, försöker inte en stava det rätt men det låter så ungefär.
Motorn och allt annat med denna pjäs är imponerande, tror att det är en slidmotor i den. Ser nu på bilden att det står en sådan uppskuren framför men noterade faktiskt inte det vid besöket då motorn vidunderlighet sög åt sig all uppmärksamhet. Det fanns ännu hårdare snurror på plats både större och mindre, kommer återkomma till dessa senare. Kan rekommendera ett besök men glöm barnen hemma om de inte är intresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar