måndag 10 september 2012

Svartkonst

Wayne Rainey Yamaha YZR 500 Team Roberts
 Läste lite i Michael Scotts krönika över säsongen 1990 vid nattningen av barnen. Ett kapitel handlar om hur man kör en 500cc V4 med 170 hkr och 115 kilo vikt och att läsa detta gör att man förstår att man inte förstår hur man kör motorcykel på riktigt. Cyklarna från dessa eller t o m med detta år var nog de som var lömskast och troligen krävde mest tricks vid framförning. Som tur var fanns det fem stycken övermänniskor som kunde knepen. Rainey, Lawson, Gardner, Schwantz och Doohan. Alla olika moment gås igenom och att exempelvis svänga till vänster har inte så mycket med att gira höger för då kan man inte svänga med hjälp av bakbromsen. Sladda ut måste man göra annars tar banan slut innan kurvan är klar, framför allt i de riktigt snabba partierna. Cykeln kontrolleras till stor del med tryck på fotpinnarna och ständigt pumpa med gasen för att få rätt mängd grepp osv. Det som är tyngst för en lekman med lite koll är att läsa om hur man provocerar fram framhjulssläpp för att gnugga av lite fart när man kommit in lite för "hot".

Prova inte detta hemma
Idag går cyklarna fortare, till och med avsevärt fortare men mycket av det som gjordes 1990 tar elektroniken hand om idag, ut ur en kurva ger man full kastrull sen fixar det sig. Om du gjorde samma manöver gjordes på en NSR500 så var det doktorn som fick fixa dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar