tisdag 5 juli 2016

Officiell rapport i halvtid


Skrev detta för lokaltidningen samt klubben, kan ju lika gärna publicera det här med då jag inte bara är dryg utan även lat.

Detta år skulle jag ha kört två nya klasser men efter första tävlingen i Finland kom jag fram till att de cyklar som skulle köras på inte var riktigt konkurrenskraftiga, att ställa upp med dessa utan mer utveckling kändes menlöst.



Tog då beslutet att plocka fram den Suzuki som har varit både snabb och pålitlig igen till tävlingen i Norge för tre veckor sedan vilket gav två segrar direkt.

Förra helgen var det tävling i Anderstorp i Nordiska mästerskapen men just denna ingick även i EM.

Kom dit på fredag kväll och missade således den dagens träningar men ibland så måste arbetetet gå före nöjen. Tidsträningen gick direkt på morgonen på en regnvåt bana som det är många år sedan jag körde på senast, hann köra fem varv innan bakdrevet gick sönder men fick till en femte träningstid, normalt dåligt för mig men trots allt bra denna gång.

Eftermiddagens race kördes på torr bana och det innebär avsevärt högre tempo, var i ledning efter halva varvet och gasade vilset runt på Anderstorps rejält breda bana och letade efter bromspunkter och spårval men det verkade fungera då endast en norrman kunde följa efter. Min cykel var avsevärt snabbare på första delen av den 800 meter långa rakan men sen knaprade han in med sin högre toppfart, han hade växlat för 260 km/h men min Suzuki slutade dra vid 230.

Norsken var om ett par gånger men då mitt starkaste vapen är att ta mig ut snabbt ur en sväng kunde jag ta tillbaka ledningen och vann till slut racet.



På söndagen hade det regnat innan tävlingen och jag tog det lugnt de första tre varven då det enligt mig var för högt tempo för min tunga cykel på den halkiga banan. Tyvärr hade jag fel då det gick att köra fortare än så och på fjärde varvet låg jag 6-7 sekunder efter de undflyende norrmännen Johansen och Holte, började pressa och tog in mycket på dem men hade behövt ett race på åtta varv istället för sju för att vinna , blev slagen med mindre än två sekunder av de nordiska grannarna men min bästa varvtid var över två sekunder bättre än deras, en klen tröst dock då det körs för att komma först i mål.

Ligger nu tvåa i NM  efter Holte då jag kört endast 4 heat istället för 6 men har gott hopp om att kunna ta hem det då nästa tävling är i Linköping där det normalt är så att ingen slår mig och sen Karlskoga som inte Likt Linköping är min favoritbana men trots allt har gett många vinster.



Kom gärna och titta på och hälsa på någon av dessa tävlingar

 


Bilderna visar Suzukin under däcksbyte efter ett regnväder i Anderstorp, vattennivå i depån där vi var blev ca 8-10 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar