söndag 24 juli 2016

Som Gunnars

 Lyckades göra klar hjälmen idag och förvånansvärt nog så lyckades det ganska bra men det kan vi nog tacka Börje för då jag såg och lärde av honom igår.
Har i många år velat ha en som denna, Sverige och Finland har jag mycket gemensamt med då det i min ägo finns medborgarskap i båda rikena men egentligen måste det nog ändå ses som att svensk är det jag är men ändå Finlandsvensk av hävd.
Vet inte om den här flaggan är officiell men så här ser den ut, den Finlandsvenska.
Gör ett litet tillägg, har blandat ihop minnen lite, Vimpeln är den som jag sett som barn och trott att det är finlandsveriges flagga men det är Nylands flagga, Nyland är landsändan söderut i Finland. flaggan ovan är mera för finnar i Sverige om jag fattat rätt.

6 kommentarer:

  1. Nära nog men ingen cigarr. Du hamnade i andra änden. Finnarna i Sverige som inte riktigt vill vara svenskar.

    Filandssvenskarna. Dvs finnarna som pratar svenska som modersmål använder (emellanåt) samma flagga som skåningarna https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska_flaggan

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt sett denna flagga som barn i Östra Nyland på någon flaggstång här och där. Kanske är en Nyländsk variant eller så minns jag helt fel.

    SvaraRadera
  3. Du kanske har besök Norrland som barn?
    http://flagghuset.se/wp-content/uploads/2014/11/Norrlandsflagga.bmp

    SvaraRadera
  4. Har inte varit i Norrland som barn, har du varit i Östra Nyland.
    Har som sagt sett en blåvitgul flagga som barn men det var nog inte en flagga utan Nylands Vimpel, se länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Husbondsvimpel#/media/File:Pennant_of_historical_province_of_Uusimaa.svg
    Lite rätt, lite fel färgerna förenar hursomhelst Sverige Finland för mig även om du som Österbottning vill ha rött och gult som är den skånska flaggan i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Du har varit duktig mer lackering så får du byta namn på bloggen

    SvaraRadera
  6. Du har varit duktig mer lackering så får du byta namn på bloggen

    SvaraRadera