Min kunskap är på många områden stor, på gränsen till mycket stor, även om min ödmjukhet kanske antyder annat. Nå, på området speedway rovor från den tiden då allt var bättre är min kunskap ännu på en annan betydligt lägre nivå. Trots detta är glädjen/stoltheten över att besitta en femdragig Jap sprinter naturligtvis anseelig. Har ju anat att Svenska Elektro Magneter AB inte levererade den ursprungliga magneten (han med mörkret (nä, inte OZZY) ligger väl närmre till hands). Har sett på äldre bilder att våra storfräsare på rundbane sporten körde med en helt identisk lösning, ner till utseendet på kåpan som täcker halva J:et. I läsekretsen finns säkert kunskapen angående huruvida det här var en modifikation "alla" körde med när det begav sig eller om det kanske rent av är ett specifikt signum för någon av de duktiga pufferpåpuffrare vi haft?
Ödmjukt Sätermannen
Vad gäller magnet till äldre Jap så hade dom BTH Dirt track eller TT i original . På -70 talet fanns även Magneto Marelli och SEM monterade från fabrik . Angående knölen på magnetkåpan så var det extra för en varvräknare som kunde behövas på midgetbilarna men även på racercyklar .
SvaraRaderaRunrun
Tackar tackar! Där fick jag lära mig en hel del. (Magneti Marelli känns totalt otippat, skulle jag aldrig gissat på!) Kanske Runrun också vet vad motornummer SFX innebär, stämmer inte med nått i de tabeller angående storlek, utförande och årsmodeller jag fått kika i?
SvaraRaderaSätermannen
Om jag har läst tabellen rätt så är din motor (S) från 1949 med (F) aluminium stake . Vad (X) betyder vet jag ej .
SvaraRaderaRunrun
Tack så mycket! Lite spännande med X:et, nu kan jag fantisera att det står för eXperimental o att jag har en fullständigt unik spis!
SvaraRaderaSätermannen
Det fanns en kam till JAP som var märkt med X och kallades konstigt nog för X kam .
SvaraRaderaExperiment tror jag inte på ,det mesta var nog utprovat vid den tiden .
Runrun