Olika åsikter finns om vilken som skulle vara den viktigaste hojen genom tiderna. Då menar jag inte din första hundratjufemma utan den modell som har betytt mest för den framtida utvecklingen. Honda CB750 är ett populärt val som kanske är den som har gjort mest för historien men för mig måste nog Suzukis 750 från 1985 hamna högst på listan. När det kördes Superbikecup i Sverige det året så var Suzukin tre sekunder snabbare än 1984 års överlägsna vinnare Kawaski GPZ900 på Åsen. Den var även 40 kilo lättare än Kawan och jämfört med Hondas citron VF1000R 60 kilo. Svenska Superbike kördes med cyklar som var helt standard, fick ej trimmas.
Cykeln på bilderna är en gammal kämpe som ska få nytt liv. Ramförstärkningarna är gjorda då knarren fortfarande var modern så denna är genuin. Tror att ägaren till denna är en kompetent kusk som kommer göra den rättvisa, vinnare förr, vinnare imorgon.
En annan kandidat som viktigast är Yamaha FZR1000 1987, så som den är uppbyggd så ser fortfarande en japansk superbike ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan bara hålla med dig om Ur-GSXR:en betydelse för sporthojarna. Den visade inte bara var skåpet skulle stå, utan även i vilken socken huset skulle stå. En fantastisk maskin i mina ögon.
SvaraRaderaProheda-Johan