Få saker är så för mig ointressanta som båtar men det hindrar inte att det finns extrafräna motorer ämnade för flytetygen. Allra extrafränast är antagligen Jadeen 1000cc som är en boxer med toppar och cylindrar från SRM som bultats fast på ett vevhus i magnesium. Gunnar Hagström var inblandad i projektet och 6 st SM bärgades med motortypen efter 1950 då den användes första gången.
Jag har haft förmånen att syna en motor som denna på nära håll och om ni tycker att det ser hårt ut på bilderna så är det inget mot hur den är i verkligheten. Kan vara så att just denna konstruktion hamnar på min topp ett lista över fränaste motorerna alla kategorier, i alla fall som jag sett på riktigt. Trots att det är en båtmotor.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Förklara för den oinvigde.
SvaraRaderaSRM toppar, är det deras egen konstruktion eller JAP toppar som SRM "filat" på, kopierat eller ? Tycker iaf att det liknar JAP
Svensk Racer Motor är en av Folke Mannerstedts konstruktioner, tillverkades för i första hand Speedway men även is och långbana. Avsevärt lättare än en JAP då det är alu i toppen och alu eller magnesium kylflänsar på cylindern. Blev aldrig en jättehit då de var lite sköra men Solvallakungen Basse Hveem hade stora framgångar med denna motor.
SvaraRaderaKom ca 1948-49, tillverkades i Spånga.