Står tydligen bronsstaty på Helene Weigel torget (Nånstans i det Östtyska miljonprogrammet)!!
Mycket
riktigt är det en tysk farkost detta, tyvärr stämmer det dock inte
alls att jag skulle hittat dyrgripen i Pickens garage, Pennsylvania
är tydligen staden där den nu finns och renoveras. 1935 sprang de
på varandra, ingenjören Killinger och vagnmakaren Freund, 1938
hade samarbetet mognat till denna prototyp. En traditionell (nåja)
rörram sägs döljas under kåporna emedan produktionshojen var
tänkt att tillverkas i pressad plåt. Motorn beskrivs som nästintill
tre separata motorer med gemensamt svänghjul o förgaseri (?!) och
totalt 600 cc. Om uppgiften på 135 kg totalvikt stämmer bör den
inte ha varit irriterande slö... Upprinnelsen till projektet ska
visst ha varit en fascination inför Megola hojen (ni vet den med en
fem-cylindrig stjärnmotor i framhjulet), nerrinnelsen till projektet
blev naturligtvis det stora kriget. Dessa uppgifter hämtades ur en
bok publicerad 2012, dock sägs cykeln vara visad i offentlighetens
ljus och publicerad i tryck redan som ny.
Bilden påstås vara ur "Das Motorrad" 1938, tvivlare följer upp detta spår.
Ödmjukt
http://www.berglaufpur.de/berglauf/Motorrad_FriedenstaubeFreundKillinger.htm
SvaraRaderaVad är det för en bil den står bredvid, nere på sidan?
Fleetwoods länk var fin. Knarren verkar minst sagt verklig, bilen som det undras om ser dock photoshopad ut. Så frän bil kan knappast ha funnits.
SvaraRadera