Igår lastades racern ut ur bilen efter årsracet och denna kväll påbörjades servicen. Detta mina vänner är ett unikum, att inte göra detta arbete påtvingat sista kvällen innan race känns märkligt men ändå skönt. Trots att cykeln gick som en klocka på Sviesta, bevisligen även snabbt och utan vurpor så blev attgöralistan lång som en dag i skolan. Även detta känns lite bekvämt, när fyrfemtin ska servas inför race brukar det inte vara små detaljer och förbättringar som de på listan ovan utan mer handla om att få den att fungera överhuvudtaget.
En av punkterna är att byta kuts då en ny har införskaffats, en av de på bilden väger en fjärdedel av vad den andra viktar in på, gissa vilken. Den gamla kutsens massa motsvarar ca 2-3% av cykelns totalvikt men ersättaren kommer den knappt över en halv prolle. Tror att knarren kommer vara 3-4 kg lättare till Karlskoga utan att jag knappt behövt anstränga mig då det ska rensas bland lite annat med, känns bra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jäklar vilken kuts, är den gjord av 3mm plåt?
SvaraRaderaRäknar man att hojen skulle väga, säg 150kg. 2-3% på det är 3-4,5kg. Så hela viktminskningen utgörs då av att byta kuts?
Ny kuts 900gram
SvaraRaderaGammal 3,5 kg, innehåller en catchtank men är rejält rejäl utöver det.
Cykeln väger kanske 175 kg