fredag 21 februari 2014

Radiellt

Roade mig med att plocka isär en XR600 motor på morgonkvisten. Lite fränt att den stora fabriken la manken till och monterade alla ventiler i olika vinklar. Nyttan med detta arrangemang är att förbränningsrummet får en extrafin form, vad som sen en extrafin form råder det konflikter om.
 Finns lite olika varianter på detta med radiellt montage, inget som har slagit direkt utan mer en gimmick, jämför femventilsteknik. Kan hända att Ferrari har detta i någon motor vilket skulle gör den till en av få flercylindriga tillverkade, även senare tids MV Agusta har det ryktats om. Finns även en frän BMW-fyra från sextiotalet för formelracing, den fanns på riktigt, de italienska nämnda vet jag ej säkra fakta om. BSA gjorde en fin 250 prototyp på femtiotalet, drogs tyvärr tillbaka från racerbanan då segrar inte kunde garanteras med säkerhet. Sen fanns det en annan fabrik som gjorde något liknande och faktiskt segrade då och då, minns inte namnet dock, har det på tungan.
 Toppbultarna härunder är konstigheter, helt vanliga M9or.
2x125cc

2 kommentarer:

  1. Är den kompatibel med XBR500 så blir jag väl tviungen att fundera, endera dagen.

    SvaraRadera
  2. XR600 motorn passar eventuellt i en XBR500 men det det blir kickning som gäller sen i fortsättningen. Toppen passar nog ej på XBR motorn. Har du en XBR500, när skaffa du en slik.

    SvaraRadera