Cykeln på bilderna var stjärnan på Bremenutställningen enligt mig.
Wanderer 1926 i orört originalskick, enligt utställaren som nog inte var ägaren så användes den flitigt som bruksfordon, förra året rullade den ca 800 mil.
V-twin med fyrventilstoppar och blockmotor var nog fullt modernt 1924 då den kom ut på marknaden. Gissar att Indian hade racers med samma konfiguration, HD körde med separat låda i sina racerknarrar. Peugeot körde olika varianter med parallelltwinnar med 8 ventiler och överliggande kam/kammar som var framgångsrika, de hade nog även de blockmotor på de sena modellerna, rena racers, första kom ca 1913. Pössön borde jag kanske återkomma till, oerhört frän knarr.
Samma år 1924 så började Rudge med fyrventilare, Triumph ett par år tidigare med Ricardomotorn (1921?), de såldes som vanliga motorcyklar.
Man tror man vet mycket om gamla hojar och att en så spektakulär modell fanns som denna kom som en överaskning för mig, pappa Rune som vet mycket mer än de flesta om dessa årsmodeller av motorcyklar blev även han paff.
Wanderer är som du säkerligen vet en av ringarna i Audi, alla historier har inte ett lyckligt slut, denna slutade i förnedring.
Undrar varför dom placerat fickpluntan så låntg bak, och svåråtkommligt, på staget vid bakhjulet?
SvaraRadera