En del i taget så ska det nog funka...
Varför inte bygga dig en egen SRM när
du får lite tid över? Följ bara denna enkla instruktion så har du
snart ett eget exemplar av en av de mest framgångsrika
svensktillverkade motorerna. Svensk Racer Motor var ett projekt som
startades i samspel mellan Stockholms Tekniska Institut och den redan
då berömde konstruktören Folke Mannerstedt. Den uppmärksamme har
redan noterat att ritningen, om vi skall vara noga, är till STI
motorn, som förenklat kan sägas vara ”förserien” till den
egentliga SRM motorn. Mannerstedt hade varit hjärnan bakom
Husqvarnas stora framgångar på 30-talet och tjänstgjorde nu på
STI så ett projekt där som byggde vidare på hans gamla Husqvarna
idéer var inte långsökt.
STI motorn, påstås av källor från
tiden, blivit mest känd för sin otillförlitlighet. Med hjälp av
utomstående finansiärer blev så fortsättningen SRM möjlig. I
ärlighetens namn blev inte heller den känd för sin
tillförlitlighet, men plockar man ut några hästar upp på den
allenarådande JAP:en med ca tio kilo mindre vikt så måste det
fresta på bitarna... Detta var i sanning avsett att vara en
Racermotor och nådde också framgång som sådan.
”Iskungen” Thordan Larsson var något av testförare åt
Mannerstedts konstruktioner och hängde sedan tätt med Gunnar
Hagström när denne tagit över tråden och tillverkade
”fortsättningen” HRM motorn. Andra, inte obekanta herrar som tex
Nisse Hedlund och ”Tomten” Nyholm fanns också involverade i
denna ”härva”. I sanning svensk racerhistoria detta
motorprojekt.
Ser det ut så här när du är klar har du gjort rätt.
Ödmjukt
Det var toppen som var den svaga länken i 500-an ,350-an hade bättre hållbarhet med mera material i toppkupolen.
SvaraRaderaRunrun
Jag läste om SRM-motorn för första gången i kvalitetspublikationen "Full Gas Åke" från fan vet när, skriven av gud vet vem. Jag trodde inte att den fanns på riktigt, men så satt jag en dag och hade tråkigt och googlade, och se vad man hittar :)
SvaraRadera