tisdag 24 juni 2014

Dämpa dig

 Började rota i min Bakker som renoverades så fint i Lisjö för två år sedan och torpederades barskt vid första provturen in i esset på Sviesta. Det jag hann med innan den olycksaliga kollisionen hösten 2012 var att notera att det var rejält med puff i sjufemtiosnurran och att dämparen bak inte var kurant.
 Den har nu varit i Väsby och kurerats och nu var det dags för den att göra comeback i det holländska ramverket.
 Aluramen ska vara tillverkad 1983 och var nog då toppmodern men två-tre år senare urmodig är min gissning. Lattjo konstruktion som är ihopskruvad av ett flertal olika delar. Behovet av en ram i lättmetall var stort men kunskapen om hur det skulle göras fanns inte. Ungefär samtidigt så visade det spanska geniet JJ Cobas hur det skulle göras och ungefär så ser det ut ännu idag. Det du ser på bilderna är antikt i aluminiumramsbranschen, japanerna serietillverkade sina första 1984 (tror jag, motbevisa gärna) med Suzuki GSXR400 och RG250 samt Yamahas RD500 som drogs tillbaka då de sprack eller gick sönder på annat vis och ersattes med stålram. 1986 kom Honda VFR750 som kanske kan få äran att vara den första serietillverkade moderna varianten.
NB kan man ju undra vad det står för, kan det vara originalutrustning.

4 kommentarer:

  1. 1983 kom första modellen av Suzuki RG250 Gamma, kan hänvisa till flera källor men det är bara att googla. Äger faktiskt en -87:a som var sista modellen innan RGV:n kom.

    SvaraRadera
  2. NB=Nico Bakker

    SvaraRadera
  3. Oooops, gick jag på den lätta....

    SvaraRadera