tisdag 3 juni 2014

Motorcykelställ

 Har ju skaffat en nyare skåpbil som är fin på alla möjliga sätt men att få fast en knarr eller två i skåpet visade sig vara svårt. Efter att ha kliat mig lite i skägget så skreds det till verket i lördags. Joel fick grada och borra men ruttnade innan svetsen skulle tändas och lämnade mig ensam kvar. Steg ett var att dra fram och igång min kap.
 Sågen är idiotsäkrad, det finns till och med en pil på den som visar var idioten ska stå.
 Rör av lämplig dimension hittades i pallstället, det är till och med från pallstället. Vrid huvudet åt höger så blir bilden rätt.
 Efter lite måttande och brännande så hade detta åstadkommits.
 Alla svetsar blev inte som denna, svetsar så lite nu för tiden så det är som att börja från noll varje gång. TIG är ändå för jävla bra för om det blir lite risigt kan man dra en sväng igen så blir det bättre. MIG hade nog varit bättre för detta jobb men jag iddes inte börja bråka med trådbyte och annat ofog. Behöver också som nämndes just träna.
 Provmonteringen lyckades bra och det skulle inte förvåna mig om detta blev slutmonteringen.
Bögade till det med lite snickerier samt spännöglorna som blev över från golvet.
Varför då detta arbete som tog flera timmar och på sätt och vis minskar utrymmet. Därför att de närmaste 5-10 åren kommer det säkert transporteras motorcyklar bokstavligen tusentals motorcyklar som alla ska spännas fast, nu kommer det gå lätt som en plätt.

1 kommentar: