tisdag 17 februari 2015

Motordemonteringsbänken

 Eftersom vissa av de som läser denna sida lever i tron att all olja i en motor försvinner då pluggarna dras ur så kommer här bilder hur verkligheten är. Oljan under motorn syns bra där den är svart men det är väldigt mycket som inte syns på bilden mer än att det är blankt. Det fina med denna bänk är att slabbandet med tidningar och sanerande av golv och bänkar snart endast är ett vagt minne.
Tycker annars att det är märkligt med detta engelska underverk, olika typ av gängor och dimensioner på muttrar över allt. Hylsa nummer 29 var det både tur och förvånande att det fanns i verktygslådan, liksom 29, vem har en sån.

9 kommentarer:

  1. Du jag har 3 st hylsa 29, en lång, en kort och en spräckt! En hylsa till alla tillfällen alltså

    SvaraRadera
  2. Hörrudu, det finns nåt som heter tum och det är inte 29mm utan 1 1/8" vilket ger 28,6 mm lätt avrundat. En liten tumregel att försöka memorera är att 1/16" är ca 1,6mm, då kan man ganska enkelt använda det man har under kalufsen för att hamna i närheten när man söker verktyg för de anglosaxiska apparaterna.

    Hälsningar från en skäggig individ vid Vätterstranden

    SvaraRadera
  3. Tycker ändå det verkar konstigt, varför anges inte tumdimensionerna i millimeter så folk förstår. Skulle vara enklare och varför så slarviga med måtten, alla trettonmuttrar är exempelvis bara 12,6 mm,

    SvaraRadera
  4. Jag har oxå en 29 hylsa.
    Lennart.

    SvaraRadera
  5. Lennart, du har alltså också en Trident och en 29 hylsa, har alla det, är det bara jag som trodde att en 29a ar en ovanling.

    SvaraRadera
  6. Oljan försvinner nog ur de engelska underverken utan att man behöver röra några pluggar. För övrigt ser oljan så ren ut att en misstänksam person kunde tro att du arrangerat bilden :)

    SvaraRadera
  7. Det är inget som behöver arrangeras.

    SvaraRadera
  8. Jag använder Tum när jag skruvar på min gräsklipppare. Just saying.

    SvaraRadera
  9. Jag har en sån... (den passar ingenstan på en Bultaco)
    Håkan "Tummen upp"

    SvaraRadera