onsdag 21 oktober 2015

Quattro Valvole

Rudge var först med att sälja motorcyklar med fyrventilsteknik i mängd. Vet inte hur många Ricardo Triumph som tillverkades men knappast något större antal.
Vem som var först vets det lite ( eller mycket) om men racerbilar på tiotalet och tidigare hade fyrcylindriga motorer på 10 - 15 liter som nog hade minst fyra ventiler per cylle, krävdes liksom ett sånt arrangemang med en cylinderdiameter på 2 dm. Bugatti byggde många racerbilar med samma teknik efter första världskriget, även Bentley och Alfa höll på med framgång då.
Peugeot hade fyrventilade racerknarrar redan runt 1914, parallelltwin med överliggande kammar, den motorn är nog det mest avancerade som byggdes innan kompressorer började användas på trettiotalet. Indian kanske var något år före det med boardtrackmotor fast jämfört med Pegasnurran var det som en gräsklipparmotor gällande teknik.
När det gäller standardmotorer som inte satt i tävlingsfordon, båtar eller flygplan var det nog endast Rudge som byggde fyrventilat. Dusenberg, Rolls Royce, Mercedes K, Offenhauser och liknande kan nog inte räknas in bland standardmodeller.
Finns även lite andra udda varianter, exempelvis Wanderer, Ariel, Excelsior och kanske BSA som testade och övergav konceptet.
Enligt mig så är Rudge den enda firman som byggde och utvecklade fyrventilare mer än som en parantes, en enstaka konstruktion som inte var speciellt bra, när fabriken slogs igen 1939 så gick det 33 år innan en annan tillverkare fortsatte där de slutade. Sen att det kanske byggdes massor med olika motorer under tiden emellan så var det ingen av dessa som byggdes massor av. Troligen ingen i fler än 20-30 ex, Ford DFV kanske fler.
 Här är bilderna som efterfrågades, Rudge 1932.
 Sen har det även gjorts 5 och 6-ventilade varianter men de har nog mest varit en gimmick för att sälja inte sämre men heller inte bättre. Yamaha gav upp konceptet efter över 20 framgångsrika år och skippade slutligen den tredje insugsventilen på R1 2007.
Hondas åttaventilare med ovala kolvar kan nog endast ses som ett stort fiasko. De byggde slutligen en produktionsmodell men i begränsad upplaga och med ett pris så att ingen skulle komma på tanken att använda den i större utsträckning, alla har i stort sett hamnat på samlarhyllan. Tvivlar på att den skulle fungera ett helt år om den kördes som en vanlig Fireblade med bankörningar, åka till jobbet var dag, semester till Ringen med ett par timmars hård autobahnkörning osv. En annan tillverkare hade svalt förtreten av att ha misslyckats och gjort som Suzuki sägs ska ha gjort med vankeläventyret, sänkt hela produktionsapparaten i havet och gått vidare.

3 kommentarer:

  1. Några Triumph Ricardo bör dom ju ha producerat på åtta år, 1921-28. Vad "mängd" innebär i detta fall förmodar jag att är ungefär precis en 4-ventilsmotor mer än Triumph producerade :D

    SvaraRadera
  2. Vad som slår en mest är ändå att det finns inget nytt under solen......allt är provat innan.......utom möjligen lite elektronik som lusar med allting.

    SvaraRadera
  3. Om det gjordes över 1000 Rickys så kan man nog tala om en mängd.

    SvaraRadera