onsdag 25 maj 2016

Haverikommisionsrapport

Trodde, var till och med säker på att rotorn till tändningen hade lossnat på BSAn men så var det inte. Kikade runt lite här och där utan att se något suspekt, skruvade sen ur stiften som alla tre var fina och med bra färg utan kladd vilket inte heller det gav något att gissa på. Ögnade sen igenom motorn samtidigt som den snurrades med hjälp av startmotorn och det verkade som att avgasventilen på den cylinder jag kallar ettan men anglofilerna benämner trean inte rörde sig alls. Av med ventillocket och där fanns felet, lös justeringsmutter med efterföljande stötstångshaveri. Borde ju gå att laga kan tyckas, då kanske den går på alla tre ordentligt och då ska det förhoppningsvis inte behöva vara så illa att det kommer vara segt att köra om Pelle på rakan som det var i Finland.
Ska nu även försöka täta de förhatliga skruvarna som inte vill vara just täta, se på bilden hur mittenpipan ser ut, blankt hör inte hemma på denna webbens avigsida.
Har även lurat ut ett annat eventuellt fel, ska ringa till öarna i morgon, det kan visa sig att mannen från Motala hade rätt och jag fel. det vore inte första gången det händer för någon av oss.

2 kommentarer:

  1. Bra att det inte var värre även om förargeligit. Hur var det med knattepuffran då?

    SvaraRadera
  2. Gräsklipparn får vänta en stund, har annat att göra just nu.

    SvaraRadera