lördag 18 juni 2016

Repris

Har inget av värde att berätta om och provar en grunka som aldrig gjorts förut, en repris på ett inlägg som borde ha fått mer uppmärksamhet, kom igen nu, skriv en egen lista och skriv i kommentatorsfältet, räcker med att en cykel röstas på bara det är med motivering. Jag och Sätermannen skriver varje dag, du borde kunna skriva en dag av alla de andra dagarna.

Har funderat en stund på detta och här är min topplista på vilka motorcyklar jag tycker har haft störst betydelse i historien. Har säkert glömt många och skulle kanske haft med några andra men här är de, ettan, tvåan och trean är i ordning och de efter hamnar alla på plats 4-13.

Honda CB 750
Här kan det pratas om före och efter, satte grunden för den japanska dominansen samt även sista spiken i kistan för engelsmännen.

Suzuki GSXR750
Här är det också före och efter, Yamaha släppte sin FZ750 samma år, den vägde 40 kilo mer. Suzukin var nog det närmaste en racer som någonsin kommit ut ur en fabrik i mängd. I lilla Finspång fanns det flera stycken och så var det nog överallt

Triumph Speed Twin
Edward Turners konstruktion från den senare hälften av trettiotalet var förebilden för den största delen av den engelska motorcykelindustrin. I stort sett alla stora märken hade en parallelltwin i produktion ett par år efter kriget, mer eller mindre bra. Tyvärr kunde inte samma industri gå vidare med nya idéer utan dog en efter en på sextio och sjuttiotalet.

Yamaha FZR 1000
Nästan trettio år senare ser en snabb motorcykel i stort sett likadan ut.

DKW RT 125
Har satt flera kontinenter på hjul i olika skepnader, när Tyskland förlorade kriget blev konstruktionen allmän egendom, BSA Bantam, Moto Morini, Harley Davidson, Yamaha och säkert många fler gjorde egna varianter.

Vincent 1000 cc
Mäktigaste motorn i fartigaste hojen, var överlägset snabbaste produktionshoj från 1948 fram till Kawasaki Z1

Honda Cub
Likt RT125 så satte den hjulen i rullning, världens mest sålda motorcykel.

Yamaha XT 500
Offroad

Yamaha TD TR TZ
Bästa racerhojen, privatförare kunde vinna VM-lopp och hela VM med en cykel som gick att beställa hos din lokala Yamahaåterförsäljare för en summa pengar som inte var oöverstigligt hög.

Rondine 500 cc
Som en FZR 1000 men 50 år äldre, MV Agusta och Gileras fyror är varianter av Rondine men den hade även kompressor.

BMW R32 1923
Boxer, kardan, svart med vit randning, 92 år senare finns det fortfarande BMW som har samma grundkoncept.

Steve McQueens Husqvarna
Gissar att alla ville ha en cross efter filmen On any Sunday, startade en våg som fortfarande rullar.

Vespa
Se Honda Cub och DKW RT125 men lägg till Italien så det blir design och flärd i ekvationen. Olika sorters scootrar dominerar trafiken fortfarande på vitt skilda platser i världen men gemensamt är att Vespa är urfadern.

Harley Davidsson Knucklehead
1936 tror jag den kom och var då toppmodern, har sedan efter det uppdaterats fyra gånger (Panna, Spade, Evo, Dubbelkam), inte längre modern men alltid med i försäljningsstatistiken, mångas dröm.

Nytt tillägg
Peckett & Mcnab Suzuki, bästa grejen att ha om en vill komma först i mål.

Men den viktigaste är förstås den första du åkte på antingen du körde själv eller satt på tanken framför farsan och skrek fortare, fortare kanske en Suzuki T250 eller vadsomhelst.

Gör nu en egen lista och lägg den under kommentarer, behöver inte vara så många cyklar, kan räcka med en men motivera valet. Har lagt mycket tanke på detta så ge mig lite tillbaka nu.

9 kommentarer:

  1. När Massimo Tamburini designade MV Agusta F4, 1997, visste han säker med sig själv att han hade lyckats men knappast att han lyckats så bra att designen inte behövt ändas nämnvärt efter det.

    Japanerna har sedan dess försökt åstadkomma en inte alltför uppenbart kopierad design.

    Såg en begagnad på AVA MC i Hammarbyhamnen runt år 2000 och man behövde då lägga till två nollor ifall man ville rulla ut den ur butiken. Har suktat sedan dess men det är nog bäst för plånboken och överlevnaden att låta det stanna vid det.

    SvaraRadera
  2. Håller med grogg. Slutade gå på mc mässan då jag mådde så dåligt över att inte kunna köpa allt fränt man ville ha. F4an stod där på mässan i rn helt egen monter. Bara den. Det var i slutet på förra århundradet. Man fick inte gränsla, tog några plåtar och suckade medans jag gick därifrån. Har dock börjat gå på dessa mässor igen efterpåtryckning av mina startknappsmcåkandepolare. Blir bedrövad över hur leverantörerna gör retrohojar ( sina egna) med urusel kvalitet och pissigt fula placeringar av detaljer. Ryser å fnyser.

    SvaraRadera
  3. Eftersom min värld i första hand snurrar koncentriskt med mig själv så ser topplistan över världens viktigaste bågar ut såhär:
    1. NV Autoped. Premiärbåge.
    2. Monark 50cc cross. Grundläggaren
    3. Zündapp KS50. 13-årsdrömmen.
    4. Honda XR600R. 18-årsdrömmen.
    5. Honda MT-5 på gokartbana. Lärde mig svänga.

    Påfallande många mopeder när man blickar bakåt...

    SvaraRadera
  4. Jaha, första moppen. Det var morfars Monarped med NSU. Önskar jag hade haft den kvar. Men den var nog moddad till oigenkännerlighet redan första gången jag kraschade. Sent påkommen som jag var var, jag var redan 13 bast, som jag kommer ihåg.

    SvaraRadera
  5. Montesa cota 25a, en skulle och fick lära sig att köra och att vurpa.

    Kusinens Yamaha YZ80, samma som ovanstående fast fortare och hårdare.

    Honda mb5 som ett par månader efter 15 årsdagen blev en mb7, det lektes räserförare och togs tider på sträckor i hembygden.

    Svårt att säga att en maskin är viktigast för mig, finns för många antar jag... Och alla av dom är nog rejshojar.
    Den bästa gubben kanske summerar vad som skulle bli dom bästa hojarna i mina ögon, och framförallt öron, Walter Kaaden.

    SvaraRadera
  6. Det började började med en HVA118cc, då var man ca 12 år,sen har det rullat på i snart 50 år till sen Drömbåge cross BSA650 Norton750 Hva400 cross Honda 650 några crossar Fzr 1000 Tridenter och slutar (senaste)Rob northen den roligaste att åka på.
    #55

    SvaraRadera
  7. Min första var en Rambler moped, modellen kanske är mer känd som Crescent 2000, Änglagårdare, Pygge, köptes på Södertäljemarknaden 1983 vid elva års ålder. Kördes sen till polisen satte stopp och ringde mamma två år senare.
    Första motorcykel jag åkte på borde ha varit en Suzuki GT eller T 250 ca 1972 årsmodell, satt framför min far och ropade snabbare, snabbare enligt sägnen.
    Första motorcykel CB125B6 köptes av samma far vid 12-13 års ålder med motorn liggandes bredvid. Plockade ihop den och körde lite på den men oftast gick den inte på båda cylindrarna.
    Efter det har det blivit ett par till.

    NV Autoped har jag även likt lill-Klas tillbringat tid med i tidig ålder, det var en fin sommarvecka i Grensholm och attan fick löpa.

    SvaraRadera
  8. När jag var barn på 60-talet så hade grannen en Horex som lämnats åt sitt öde den brukade jag sitta på och drömma.

    1970 köpte min storebror en ny röd Yamaha AS1, lyckan var fullständig när jag fick sitta på den.

    1972 köpte han en Suzuki T500 som jag ibland fick åka med på, t.ex. till Kinnekulle Ring för att kolla på racing.

    Äntligen 1974 blev drömmarna verklighet i form av en Honda CB125 som utrustades med 2-1 clip-on och tillbakaflyttade.

    På den vägen är det, min storebrors hojar gjorde stort intryck på mig, så väl körning och det mekaniska njuter jag fortfarande av vid 58 års ålder.

    SvaraRadera
  9. Norton kamskaft i alla dess former från 1929 (Moore) till nu (Molnar Manx) borde väl vara en av de mest framgångsrika och långlivade genom tiderna..

    Sten VW
    Veloclosettemannen

    SvaraRadera