söndag 25 augusti 2013

Eskilstuna veterandag

 Fiatens mäktiga grill riktades söderut idag med målet inställt på Ekeby flyghamn i Eskilstunas utkanter.Som tur var så kom jag dit i tid och slapp köerna som visst var enorma men som tidigare boende i huvudstaden förstår man att undvika bilköer i största möjliga mån. Fyndade en del grejor som kan säljas på Spinnin Wheel men inte mycket av intresse för mig själv, lite tidningar, en trälastbil till Paulas samling samt ett Dellorto flottörhus från en Aermacchiracer eller liknande. Notera kärran som oftast medtages på tillställningar som denna, fick åka och tömma den i tre omgångar.
 Ett störande inslag att det busflögs med en Spitfire, piloten fränade sig med loopar, snurrar och lågflygningar över området. Kan knappast tro att någon uppskattade motorns vrål när gaspedalen trampades i botten, ni som hört en Rolls Royce Merlin V12 på fullgas vet hur det skär i trumhinnorna. Det gula planet hade vissa likheter med Spitfiren men ändå inte, allt sitter på ungefär samma plats och har ungefär samma form. Konstigt nog är de inte ungefär lika snygga.

Bilden ger minnen från barndomen, tefat hade de som hade äldre bröder, bra idé men inte så rolig i verkliga livet, snow racer gav lite mer fart och kontroll. Black orange är en åttiotalsdricka som gick hem i Finspång, om ni inte minns den så kan egen tillredas enkelt, apelsinläsk och cola blandas i lika delar. Om läsk fortfarande fanns på min meny skulle det nog blandas till en direkt.

6 kommentarer:

  1. Var det en utländsk Spitfire? Ifall det hade varit en av de "svenska" så borde det varit en Mk XIX och i såfall utrustad med en Rolls-Royce Griffon med dubbelt fler hästar än Merlin.

    Hur som helst så är det helt omöjlig att en Rolls-Royce kolvmotor kan skära i öronen på en motorman!

    SvaraRadera
  2. Det var var kanske en Griffon, Merlin var den som jag kunde namnet på.
    Du menar alltså att oljudet skulle vara njutbart, du är en lustig prick du.

    SvaraRadera
  3. Senast jag avnjöt ljudet från en dylik motor på nära håll var på flyguppvisningen 1994 i Stockholm (innan Jas:en kraschade) när P51:an gjorde inflygningen under Västerbron och drog iväg rakt upp. Jag stod vid brofästet ungefär där det svenska underverket senare damp ner, men då hade jag redan en kall i handen på en pub.

    Något som är en aaning högljutt och kan liknas vid yl är när hela startfältet i F1 passerar under fullt gaspådrag. Då kan det till och med vara skönt med hörselskydd.

    SvaraRadera

  4. Bör i Ängelholm där flygs det ganska ofta med både Mustang o Spitfire.
    Underbart ljud :)

    / Magnus

    SvaraRadera
  5. Var och kikade på världsmästerskapen i Superbike på Brands Hatch för många år sedan. då uppvisningsflög de med Harrier och visade även hur snitsigt de kunde landa och starta med dessa farkoster. Efter ca 5 minuter var nog alla plats rejält trötta på oväsendet och denna gång skojar jag inte. Tur att vi inte har såna i Sverige.

    SvaraRadera
  6. Var på flygdag i Kristianstad på 90 talet och såg Harriern. Häftig pjäs men där snackar vi oljud!
    / Magnus

    SvaraRadera