torsdag 23 januari 2014

Mmm,,, som i Magnesium

 Bilden som är helt full med action och fart är en studie på mitt nyköp, den gamla VM-hjälten Peppe Sjöström gasar så det går säkert extrafort. Den kuts som kom med knarren har fortfarande nr18.
 Fälg, nedre gaffelben, skivcentrum och även den övre gaffelkronan som inte syns är i lättmetallen magnesium, finns även ett par bromsok i samma materia.
De hejdarna ser lika ut som det som sitter bak på sin hållare i som även det är gjort av samma glädjeämne. Att tillverka bromsok i magnesium har Acke berättat att det var en bra idé, men även menat att det kanske skulle ha kunnat stanna vid idéstadiet då det sviktar lite mycket, taskig E-modul jämfört med aluminium. Men det är fränt och det mina damer och herrar är viktigare än elasticitetsvärdens eventuella bra eller dålighet.

4 kommentarer:

  1. Gratulerar till den häftigaste motorcykeln som byggts i Sverige, följdes noggrant i Bike på den gamla goda tiden.
    Materialvalet för ventilfjädrar var nog mer avgörande än materialet för bromsok tyvärr...
    Nu måste jag leta upp mitt gamla ISR magnesiumok...

    Lycka till!
    Jonää Racing

    SvaraRadera
  2. Bromsarna var inte den svaga länken utan just motorn som nämnts tidigare, ventilfjädrar och annat bråkade, till och med en vevaxel gick av vilket inte egentligen händer i en Z1000 motor. Kommer återkomma till fjädrarna och kammeriet i senare inlägg.
    Det där med materialet i bromsarna är det Acke själv som berättat om dess för och nackdelar och anledningen till att han slutade med magnesium i oken.

    SvaraRadera
  3. Sen tycker jag nog att Husqvarnas trettiotalsracers är det häftigaste som byggts i Sverige, det var så nära att de var bäst men sen tog pengarna slut.

    SvaraRadera
  4. Grattis till ett spännande projekt. Ska bli intressant att följa det
    Per G

    SvaraRadera