torsdag 22 oktober 2015

EXUP

På tal om ventiler så har det meckats femventilare idag, eller tjugo sammanlagt på fyra cylindrar. FZR 1000 var en bomb när den kom 1987 och var avsevärt mycket snabbare på ett varv runt en bana än oppositionen. Själv så skulle jag sätta den som kanske trea på listan över de tekniskt viktigaste motorcyklarna genom tiderna eller i alla fall topp fem. Konceptet med en vattenkyld rak fyra i en balkram håller ännu nästan trettio år senare, kolla på Rossis M1 eller Sykes ZX10 om du tycker det är fel av mig.

1989 kom efterföljaren men blev aldrig samma hit, den var dyr och gick inte speciellt mycket fortare. Om föregångaren var som GNR så var efterföljaren mer Metallica, kanske lika bra men aldrig lika hårt utan mer sofistikerat. Samma cykel ansågs vara en sporttourer vid nästa modellbyte 1991.
Priset som var högt ihop med lanseringen av den troligtvis långsammare men nya modellen av GSX1100R gör att dessa är ovanlingar. 
Att priset var högt kan en förstå, mycket fina detaljer, syna exempelvis ram och sving eller den vita lacken som har en lyster som troligtvis var fantastisk som ny. 
 EXUP var även det en nyhet för året, eftersom den gjorde nytta i mellanregistret så ansåg nog de flesta knuttar då som nu att det var onödig pryl. Vet inte om det berodde på patenträttigheter eller annat för Honda och de andra fick inte dit samma ventil förrän i början av detta sekel. Exupventilen kan sägas bygga om avgassystemet från 4-2-1 till rent 4-1 när det varvas mera. Kakan kan både has och ätas. 
En sak som inte blev bra på den första modellen och knappt heller på andra är växellådan, har jobbat ett flertal timmar med denna knarr idag för att kunna prova om tvåan håller i läget på fullt pådrag. Sen när det är kollat vilket tar ett par sekunder kan den skrotas.

Vilka cyklar tror du är de viktigaste två modellerna enligt mig med tanke på att denna skulle komma trea eller sämre, vilka tycker du. tran, fyran, femman osv är svårare att rangordna.

3 kommentarer:

  1. Äntligen kommer det in lite hårdrocksreferenser som kompletterar bilden av maskinerna betydligt. Ypperligt!

    Antar att du har CB750 på 1:a eller 2:a plats?

    SvaraRadera
  2. Misstänker att någon obskyr, mångventilerad Rudge kan återfinnas högt upp på pallen...

    SvaraRadera
  3. CB 750 kommer på första eller andra plats, kan inte bestämma mig troligen etta, eller tvåa.
    Rudge kanske kommer med på topp tio men inte topp fem fast det är tveksamt.
    Ska nog knåpa ihop en topp tio lista och även be er göra en likadan. Nästa vecka hamnar du och de andra förföljarna hamna i Sätermanens vård så det kan bli lite tid över att fundera på saken men det skadar inte att fundera redan nu.

    SvaraRadera