söndag 25 oktober 2015

Tio i topp

Har funderat en stund på detta och här är min topplista på vilka motorcyklar jag tycker har haft störst betydelse i historien. Har säkert glömt många och skulle kanske haft med några andra men här är de, ettan, tvåan och trean är i ordning och de efter hamnar alla på plats 4-13.

Honda CB 750
Här kan det pratas om före och efter, satte grunden för den japanska dominansen samt även sista spiken i kistan för engelsmännen.

Suzuki GSXR750
Här är det också före och efter, Yamaha släppte sin FZ750 samma år, den vägde 40 kilo mer. Suzukin var nog det närmaste en racer som någonsin kommit ut ur en fabrik i mängd. I lilla Finspång fanns det flera stycken och så var det nog överallt.

Triumph Speed Twin
Edward Turners konstruktion från den senare hälften av trettiotalet var förebilden för den största delen av den engelska motorcykelindustrin. I stort sett alla stora märken hade en parallelltwin i produktion ett par år efter kriget, mer eller mindre bra. Tyvärr kunde inte samma industri gå vidare med nya idéer utan dog en efter en på sextio och sjuttiotalet.

Yamaha FZR 1000
Nästan trettio år senare ser en snabb motorcykel i stort sett likadan ut.

DKW RT 125
Har satt flera kontinenter på hjul i olika skepnader, när Tyskland förlorade kriget blev konstruktionen allmän egendom, BSA Bantam, Moto Morini, Harley Davidson, Yamaha och säkert många fler gjorde egna varianter.

Vincent 1000 cc
Mäktigaste motorn i fartigaste hojen, var överlägset snabbaste produktionshoj från 1948 fram till Kawasaki Z1

Honda Cub
Likt RT125 så satte den hjulen i rullning, världens mest sålda motorcykel.

Yamaha XT 500
Offroad

Yamaha TD TR TZ
Bästa racerhojen, privatförare kunde vinna VM-lopp och hela VM med en cykel som gick att beställa hos din lokala Yamahaåterförsäljare för en summa pengar som inte var oöverstigligt hög.

Rondine 500 cc
Som en FZR 1000 men 50 år äldre, MV Agusta och Gileras fyror är varianter av Rondine men den hade även kompressor.

BMW R32 1923
Boxer, kardan, svart med vit randning, 92 år senare finns det fortfarande BMW som har samma grundkoncept.

Steve McQueens Husqvarna
Gissar att alla ville ha en cross efter filmen On any Sunday, startade en våg som fortfarande rullar.

Vespa
Se Honda Cub och DKW RT125 men lägg till Italien så det blir design och flärd i ekvationen. Olika sorters scootrar dominerar trafiken fortfarande på vitt skilda platser i världen men gemensamt är att Vespa är urfadern. 

Harley Davidsson Knucklehead
1936 tror jag den kom och var då toppmodern, har sedan efter det uppdaterats fyra gånger (Panna, Spade, Evo, Dubbelkam), inte längre modern men alltid med i försäljningsstatistiken, mångas dröm.

Men den viktigaste är förstås den första du åkte på antingen du körde själv eller satt på tanken framför farsan och skrek fortare, fortare kanske en Suzuki T250 eller vadsomhelst.

Gör nu en egen lista och lägg den under kommentarer, behöver inte vara så många cyklar, kan räcka med en men motivera valet. Har lagt mycket tanke på detta så ge mig lite tillbaka nu.

13 kommentarer:

  1. Du kunde ge ett hedersomnämnade åt Norton Manx och CB450. Den första för sin konkurrenskraft på banorn under lång tid. Inom classic är i dag. Den senare för att det egentligen var den som visade engelsmännen var skåpet skulle stå och körde 8-or kring Turners skapelser.

    Med sina överliggande kamaxlar var den så överlägsen att engelsmännen inte lät den vara med på ön innan 1969 då den naturligtvis, med Graham Penny i sadeln, vann och bekräftade var skåpet stod.

    SvaraRadera
  2. Manx var med min lista men Yamahas produktionare är enligt mig bättre, mer konkurrenskraft för mindre pengar då de var nya. Kan dock få ett hedersomnämnande som god trea eller fyra på produktionsracerlistan.
    Honda 450 var inte med på min lista, inte ens topp hundralistan skulle den kvala in på.

    SvaraRadera
  3. Besviken på 450? Honda Cub:en känns lite "Top Gear". Finns väl inte många i Norden som ens sett en sådan, MOPED, live. Steve verkar du ha satt med bara för att han är en ikon. Visst att Husky var i ropet "over there" en tid men knappast någon topp 10. Möjligtvis bland crossar på just det årtiondet.

    SvaraRadera
  4. Sku du nu ens ha sagt Heikki Mikkola i samband med Husqvarna motocross och 70-talet...

    SvaraRadera
  5. Att jag satte just McQueens Husqvarna på listan var för att just den gjorde skillnad, före och efter. Crossen som var mans sport i världen startade med filmen.
    Funderade mycket på crossar men hittade ingen som förändrade allt eller liknande. Suzuki RM125 från 1981 ska visst varit fantastisk men året efter var de andra i fatt.
    Besviken på 450, nästan alltid och jag vet mycket om dessa, har lärt mig nästan allt jag kan tack vare modellens förmåga att alltid gå sönder, kommer säkert dock som en mindre vetande försöka igen något år. Honda själva gjorde ett, alltså ett försök att tävla med CB450, kom 8,9,10 på Daytona, en Turner Traja vann före en annan Turner Traja.

    Skriv en egen lista så kan du sätta cb450 etta och Commando tvåa, MCN satte den som Bike of the year 5 år i rad så den borde ju vara fantastisk.

    SvaraRadera
  6. Nu låter du lite lessen :D och eftersom du redan har skrivit min lista så kan jag gå och lägga mig .

    Men visst, ifall det glädjer dig. Det finns folk dom har en Commando och det finns folk som skulle vilja ha en Commando och det finns folk som har Triumph och lever i förvissningen att dom minsann har något fint och bättre. Jag har inget problem med det heller.

    SvaraRadera
  7. Nä kom igen nu! Nog är det väl fler än Grogg som har en egen lista? Den normale mannen älskar att lista, namnge och navelskåda sakerna han gillar.

    SvaraRadera
  8. 1 Husqvarna 118cc första mc jag körde för 48 år sedan.
    2Hva drömbåge cross första crossen för 45 år sedan.
    3BSA golden flash första tunga mc.
    4Norton Comando
    5Honda 650
    6Matchles
    7Triumph Trident
    8FZR 1000
    9Triton Trident i Norton ram
    10 Morani Trident. Skulle varit längst upp,

    SvaraRadera
  9. Gissar att det var i trakterna av Vittinge äldre damer skrämdes av ylande Qwarnor i 60-talets slut? : )

    SvaraRadera
  10. Min lista behandlar endast 70 och 80 tal. Hojjarna de "stora" killarna hade när var grabb sätter sig djupt i hjärtat.
    1. GSX-R 750
    2. RD 350 LC/YPVS
    3. CBX 1000
    4. GSX 1100 Katana
    5. RG 500

    Listan kan egentligen bli hur lång som helst!
    Fått nöjet att nu äga ett par cyklar på listan.
    / Magnus

    SvaraRadera
  11. Vittinge stämmer
    #55

    SvaraRadera
  12. Listan över vad man vill ha för att de stora grabbarna åkte sån när man var ung stämmer bra mellan Magnus och Sätermannen. Jag skulle dock vilja ha med Z 1300, Yamma Midnight Special (jo, men idag lite svårt att förstå varför) och Yamma TT 600, för övrigt den och RDn de enda cyklar undertecknad checkat av.

    SvaraRadera
  13. Uppväxt invid TT-banan i Hedemora som jag är blev man tidigt kräsen. Engelska hojar var blaha när man sett och hört en fyrcylindrig Gilera runt banan. Ett annat minne som fastnat är DKW:s trepipare därma reglerade farten i kurvorna med dödarknappen.

    SvaraRadera