tisdag 25 oktober 2016

Förstlingen

 Ämnet har varit uppe förr angående fyrventilarna, detta är vad jag tror den första serietillverkade varianten som monterades på motorcykel. Det fanns innan denna modell säkerligen men troligen bara på racers från exempelvis franska Peugeot eller vissa amerikanska som Indian eller Harley. Årtalen gällande jänkarna kan jag inte men pepparkvarnsfabrikanten hade en Twin med 8 ventiler redan innan det stora kriget som de tävlade med.
Toppen på bilderna hittades i Mannheim, köpte den inte trots ett visst habegär fanns i tarmen.

4 kommentarer:

  1. Kan du upplysa om vem som gjort den,
    jag antog först att det var Triumph Rickardo men den bild jag fann på nätet för sådan matchade dåligt:
    http://www.barnstormers.co.nz/barnstormers/wp-content/uploads/2016/05/Photo-2.jpg

    Med vänlig hälsning
    Veloclosettemannen

    SvaraRadera
  2. Nu har vi ett mysterium, trodde det var en Triumph men det är det inte. Nu tror jag kanske att jag kan veta ändå vad det är men vill inte ha fel igen så det ska ta redas på.

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag inte alls vad det är för topp, får fråga far.

    SvaraRadera
  4. Kan mycket väl vara en pepparkvarnsracer från början va 1920-talet. Kolla in "The vintage years at Brooklands sid 90 och 91". En paralelltwin med dubbla överliggare och 4-ventilstoppar, borr 62 och slag 82mm. Kugghjulsdrivna kammar, motor och låda i blockkonstruktion. Modernt så det förslår.

    SvaraRadera