torsdag 27 oktober 2016

Klämd

 Demonterade en ZXR750 1995 i ok skick för inte alls för länge sedan, hann inte provstarta den innan kylare, kåpa, lysen försvann i somras. Hade en viss fundering på att spara den då hela knarren var i ok skick men inte startade enligt förra ägaren.
 Modellen är inte vanlig, den japanska yenens värde ökade enormt dessa år och en cykel som denna blev kanske 50 % dyrare än vad den var 1993 som förövrigt är lika dan men kanske har annan färgsättning, blev inte många sålda. Just -93 så vann Scott Russel World Superbike  med en ZXR750 och det är den enda gång en radfyra på 750cc lyckades med den bedriften, sen tog det 20 år till innan de vann igen.
Vad var då felet som gjorde att den inte gick och till slut skrotades, felet var en klämd bensinslang, det är de små detaljer som gör att man bryter i racen oftast, denna gång blev det game over pga en lite granna felmonterad tank.
Funderar förövrigt dagligen på att köpa en nästan likadan åt mig själv men då med prefixet RR.

8 kommentarer:

  1. RR ZXR750 heter väl modellen, om det var suffix skulle det ju vara ZXR750RR.

    SvaraRadera
  2. ZXR750 hette de i vår del av världen fram till ZX7R kom 1996.

    SvaraRadera
  3. suffix
    http://m.motorcycles-for-sale.biz/sale.php?id=33670

    SvaraRadera
  4. Konstigt not vet jag att den heter ZXR750RR men man kan ju sätta dit ett prefix RR då det är en Road Racing maskin. Försöker mest ge tillbaka kaka på knäppandet på näsan.

    SvaraRadera
  5. Snacka om bokstavskombinationer. Sök.

    SvaraRadera
  6. Jag köpte en hoj en gång, billigt, och den gick knappt men jag kände på mig att det var nåt med soppan. Samma problem, klämd slang, sen gick den perfekt...

    SvaraRadera