söndag 2 oktober 2016

Yamaha R6

 Demonterade just en R6 Yamaha. Modellen kom som en mindre bomb 1999 och är den första motorcykeln som har haft 200 literhästar standard tror jag. 120 hkr och en rödmarkering vid 16 000 varv var frän 1999 och även nu.
 Köpte en R6 för att köra Supersport SM med -00 men det var ingen rolig historia. Den ett år gamla hojen var sönderskruvad med gängpaj nästan över allt, föregående ägare hade bokstavligen dragit åt var och varannan skruv till stoppet slutade ta stopp. Hann endast träna en gång på Sviesta med den innan SM i Anderstorp där det tog stopp redan på kvalet med en rejäl vurpa mellan Hansen och Karusellen, kanade nog i hundra meter innan det stannade. Rejält mörbultad och sönder blev det istället färd till Värnamo sjukhus som inte var varken välkomnande eller kompetent. Satt i en rullstol och väntade hela dagen innan det visade sig på röntgen att vänster handen hade ben som var av i flertal. Läkaren undrade om jag ville att det skulle gipsas, jag undrade varför det var en fråga som en lekman på starka smärtstillande skulle svara på, då gick hon hem. Fick slutligen ett gips, och åkte hem efter en natt på vandrarhem. På SöS hittade de fler frakturer, operation följde, gick sådär, ny operation, senor växte ihop med muskler, skulle bli bra ändå sas det, är kanske det nu idag 15 år senare fast jag tror att min vänster näve skulle ha kunnat fixas bättre. Har egentligen ingen vidare kraft i mittenfingrarna samt en fin knöl och ett par ärr som ser ut som en runa på ovansidan.
Ett par dagar senare när det gick att röra på sig igen skulle bussen flyttas till bättre plats men det var för sent, buss, utrustning, och Yamaha var borta, endast Isuzun som hade kostat mig 1000 kr kom tillbaka. Där stod jag med en kass vänster och ett lån på 60 000, senare på hösten vurpade jag mig sönder och samman på Karlskoga. År 2000 var ett år då inte allt gick som det skulle.
Brukar ibland mena att det börjades med ingenting efter det men det stämmer inte, låg på minus rejält och det är mindre än ingenting. Hade dock Paula redan då så egentligen var det nog plus.
Yamahan var trots allt en underbar hoj, det lilla som hann köras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar