fredag 4 november 2016

GPZ 600

 Demonterar en Kawasaki GPZ600, modellen startade Supersportklassen 1985 som efter ett par år var jättestor och blev enorm 1995-00, nu är den i stort sett död igen även om Yamaha släpper en ny R6 nästa år, Honda har sålt samma modell sen 2008, Suzuki vet jag inte ens om de gör en 600 längre, Kawasaki släppte senaste ZX6R 2013.
RD500 kom redan 1984 som en värsting och då första tävlingen i Starbike som var för otrimmade gathojar under 600cc 1985 gick på Gelleråsen så var det ingen som räknade med att Vesa Kultalathi skulle spöa alla i det stora startfältet med en fyrtaktare på 75 hkr men det gjorde han minsann. 
Denna knarr startade i stort sett direkt efter att jag letat efter en lös sladd i nästan två timmar. När den väl kom till jorden var det inga problem, inget skrammel, tomgång, rapp på gasen, växlade bra, lät fint, nu ska den isär.

1 kommentar:

  1. Antagligen känner jag det lite som du gör när du skrotar en Ryss. Skönt att en sån där försvinner. Men den kan ju bidra till att flera andra återuppstår, kanske totalt sett ändå ett minus för mänskligheten.?.

    SvaraRadera