fredag 18 oktober 2013

Doris

 Vill minnas att det kåserades om Yamahas tidigtåttiotalscitroner och XZ550 nämndes som ett lysande exempel. Hämtade hem en slik i veckan som efter lite övertalning bjöd upp på en åktur. Kan säga att det var en trevlig upplevelse, om pianofabriken hade hållt inne med tokerierna och byggt den i stil med exempelvis SR500 hade den legat högt på mångas villhalista. Om de åtminståne kunnat låta bli kardanen så skulle det gå att bygga någor fränt av den men det är ju omöjligt med sånt drivsystem som alla vet.
 Gaffeln sitter åt fel håll och har dubbla skivbromsfästen, vänsterbenet får man bara dit ett ok på dock. Fyr/åttekrat är heller ingen hit i estetikvärlden.
Förra ägaren hade döpt cykeln till Doris, som innehavare av en egen Doris blir jag lite stött och Doris själv blev ledsen, hon ville vara en TZ istället, sjufemtio.

5 kommentarer:

  1. Ingen vän av kantig mc-design, ej heller V2-or, kan konstigt nog ändå tycka att motorn ser spännande ut, hade nog förtjänat ett annat öde?
    //Beta rockar

    SvaraRadera
  2. När den kom var den ultramodern . Jag suktade efter en sådan men hade inte pengen i pungen .

    SvaraRadera
  3. Ska det verkligen vara nödvändigt med ljuddämpare? När man tittar på längden och kalibern på avgasröret så undrar man ifall avgaserna ens orkar föra oljud när de väl når ljuddämparen

    SvaraRadera
  4. Den låter nog högt utan dämpare som alla andra motorer, sen är det dubbla pipor på varje topp.

    SvaraRadera