söndag 22 december 2013

Rudge Multi

 Min gissning är att du ofta har undrat varför Multin heter just Multi men nu ska du ej behövar fortsätta din livsfärd i ovisshet. Det finns inte en vanlig växellåda på modellen som kom ca 1911 utan ett variomaticsystem som bygger på samma principer som i DAF, plastmopeder eller snöskotrar men med skillnaden att den inte växlar automatiskt. Remskivorna fram och bak ställs in med långa svarta spaken,  om det är graderat med olika växlar eller om det är steglöst kommer jag ej ihåg men gissar på lägen.  
 Bakhjulet innehåller en massa ekrar som inte bara håller i fälgen utan även ena sidan av remskivan, de ekrarna sitter i ett centrum som skjuts över navet i sidled  och därigenom ändras remskivans diameter så att olika utväxlingar erhålls. Ganska krångligt att förklara och även klura ut även om cykeln synas på nära håll i verkligheten. Funkar bra i verkligheten, Rudge vann Isle of Man 1914 med en Multi och de tillverkades fram till 1922.
Multinamnet kommer från det multipla antalet möjliga utväxlingar, så nu vet du.

1 kommentar:

  1. Multin på bilden har 20 jack som "växellägen"
    Runrun

    SvaraRadera