lördag 14 mars 2015

Nils Eibers aktersnurra

 Den här motorn figurerade för inte alls länge sedan i det som en gång i tiden bör ha varit Sveriges populäraste motorblogg. Tog lite bilder på densamma då den är sevärd.
Frän och tung är den med sina vattenkylda gjutjärnstoppar och cylindrar, ska visst ha gått bra när det gick.

 Kamsystemet är egentligen en enkel historia med endast en nock som styr gaserna både in och ut. Att det sen kan vara så att symmetri på dessa rörelser inte är önskvärt borde och har gissningsvis ha lösts med formen på vippornas ramper och dess geometrier.
 Metanoleldat (tror jag) och tusen kubik är imponerande hursomhelst, synd bara att den ska sitta i en båt, båtar är ju bara så tråkigt.
 Kamsystemet var kanske inte så bra trots sin enkelhet då Nils bytte systemet mot mera normala kammar som kan ses på bilden ovan och under. Täckbrickan är som alla ser en slant, valör vet jag ej men den passade bra för ändamålet och användes på flera av Eibers motorer, blev billigare än att tillverka en själv vilket inte var lagligt heller varken då eller nu. Undrar om Riksbanken har artikelnummer på sina mynt om det skulle behövas en ny bricka och den ska beställas.
Tackar ägaren av denna motor för visningen, snart kommer det komma bilder på en ännu fränare utombordare från samma garage.

1 kommentar:

  1. Denna blogg har, kan man säga, tagit över den stafettpinnen även om man ibland blir lite oroad av snickerier och båtrelaterat.

    SvaraRadera